Home

Achtergrond 66 x bekeken

Detailhandelsverkopen eurozone omhoog

De detailhandelsverkopen in de eurozone zijn in april met 0,2 procent gestegen ten opzichte van maart.

In de vier voorgaande maanden daalden de verkopen juist. Dat bleek uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Europees statistische bureau Eurostat.

De stijging in april was vooral te danken aan een 1,1 procent hogere verkoop van voedingsmiddelen, drank en tabak. Consumenten lieten producten uit andere sectoren, zoals kleding, consumentenelektronica en boeken liggen. De verkoop van niet-voedingsmiddelen daalde met 0,2 procent.

De stijging van 0,2 procent lag precies in lijn met de verwachting van analisten. Ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder namen de verkopen met 2,3 procent af, duidelijk beter dan verwacht. Analisten rekenden hier op een daling van 3,2 procent.

De verschillen tussen lidstaten is groot. Op jaarbasis steeg de verkoop in zes landen, met uitschieters in Zweden (plus 3,7 procent), Oostenrijk (plus 2,6 procent) en Groot-Brittannië (plus 2,4 procent). In Letland, Litouwen en Estland daalde de detailhandelsomzet het hardst (tot 29,6 procent).

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.