Home

Achtergrond 116 x bekeken

Crisis hindert personeelscampagne tuinbouw niet

De sectorcommissie groenten en fruit steekt 1,7 miljoen euro in een personeelscampagne.

De campagne komt er tegen de zin van een groot deel van de teelt, zo bleek uit de tumultueuze stemming van het PT-bestuur. De groente- en fruitsector bleek al meer dan een jaar zo verdeeld over het miljoenenplan, dat het bestuur van het Productschap Tuinbouw (PT) om een besluit was gevraagd. Zo bleek vandaag een meerderheid voor het plan, maar is een groot deel van de groenteteelt tegen.

Volgens ZLTO-vertegenwoordiger Tiny Aerts valt het naar de achterban niet uit te leggen om miljoenen te steken in een ketenproject, terwijl 75 procent van de bedrijven een liquiditeitsprobleem heeft. "We zouden de middelen moeten gebruiken voor teruggave van heffingen of afzetprojecten. Daar zit nu de bottleneck." Ook denkt Aerts dat de arbeidsmarkt ruimer wordt door de crisis.

Een meerderheid van de bestuursleden uit handel, teelt een vakbonden vindt echter dat over de crisis moet worden heen gekeken. Zo ook Glaskrachtdirecteur Dick Hylkema. Hij vindt de uitgave verantwoord. "We geven veel geld uit aan productpromotie. Dit komt er op neer dat je nu 7 procent daarvan uitgeeft aan promotie van je productiekapitaal arbeid." Volgens Hylkema werkt in crisistijd een campagne ook juist motiverend naar telers. Het geld komt uit de reserves van het PT.

Het bestuursbesluit leidde tot kritiek op de procedure, want nu besluiten ook partijen uit andere sectoren via het bestuur over besteding van de middelen van de sector groente en fruit. Boomkwekersvoorman Jan van Leeuwen noemde de procedure een gedrocht. Voorzitter Tjibbe Joustra stelde dat juist dat de sectorcommissie om het een bestuursbesluit had gevraagd. "Het is jammer dat het zo is gelopen, maar het lag niet in de voorbereiding."

Of registreer je om te kunnen reageren.