Home

Achtergrond 194 x bekeken

Consument van morgen

De Dierenbescherming is de meest invloedrijke maatschappelijke organisatie in de voedselketen. De vereniging heeft een grote achterban, en wat zeker zo belangrijk is: zij wil praten.

De land- en tuinbouw en ook de retail heeft het niet zo op activisten. Zij stellen geraffineerd misstanden in de productieketen aan de kaak, maar laten het veelal daarbij. Pogingen om te praten mislukken. Soms heeft de confronterende aanpak van ’naming and shaming’ direct effect; de betreffende supermarkt haalt een product uit het schap.

De echte grote veranderingen in welzijn en duurzaamheid vinden in overleg plaats, zoals het onlangs gesloten convenant Marktontwikkeling Verduurzaming Dierlijke Producten, waarin land- en tuinbouw, industrie, detailhandel, rijk én Dierenbescherming afspreken het aanbod van duurzame dierlijke producten met een focus op dierenwelzijn te vergroten. Dit raakt een veel breder terrein.

In het bonte pallet aan maatschappelijke organisaties heeft zo ieder zijn eigen rol. De land- en tuinbouw moet daar mee leren omgaan. Ook al wringt het bij populistische methoden, zoals deze week nog het gegoochel van Varkens in Nood met cijfers over biggensterfte. De maatschappelijke verontwaardiging is groot. Uiteindelijk moet er iets veranderen. De burger van nu is immers de consument van morgen.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.