Home

Achtergrond 76 x bekeken

Voorziening drukt nettowinst Ahold

Supermarktconcern Ahold heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een nettowinst geboekt van 196 miljoen euro.

De winst kwam lager uit dan verwacht. Hogere belastingen en een voorziening van ruim 60 miljoen euro drukten de nettowinst, aldus Ahold. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 396 miljoen euro. Dit ligt in lijn met de verwachting van analisten. Een jaar eerder kwam het bedrijfsresultaat uit op 336 miljoen euro.

De brutowinstmarge van de winkelactiviteiten kwam in het eerste kwartaal uit op 4,8 procent. In 2008 kwam de brutowinstmarge uit op 5 procent.

In 2005 verkocht Ahold de Amerikaanse supermarktketens Bi-Lo en Bruno’s. Maar het concern bleef verplichtingen houden met betrekking tot huurcontracten. Dat dwingt Ahold nu tot het nemen van de voorziening van 66 miljoen euro. Het concern weet zich beter dan sommige andere branchegenoten goed door de economische neergang te manoeuvreren. Ahold, dat de helft van de omzet uit de Verenigde Staten haalt, voerde voor de recessie al een verbeterprogramma door in de Amerikaanse winkels. Daar plukt het concern nu de vruchten van.

Solide marges

Topman John Rishton zei in de persverklaring dat Ahold een sterke omzet en solide marges in Nederland en de Verenigde Staten wist te behalen, ondanks het uitdagende economische klimaat. Opnieuw gaf het concern geen vooruitblik op de verwachtingen voor de rest van het jaar. Begin mei rapporteerde Ahold al de omzetcijfers over de eerste drie maanden. In totaal zette Ahold 15,2 procent meer om tot 8,7 miljard euro.

Het bedrijfsresultaat van de Amerikaanse ketens Stop&Shop/Giant-Landover bedroeg 242 miljoen dollar, 20 procent meer dan een jaar eerder. Door promotionele acties lag het bedrijfsresultaat bij de andere Amerikaanse keten, Giant-Carlisle, iets lager dan een jaar eerder. Bij Albert Heijn, bleef het operationeel resultaat gelijk aan een jaar eerder (189 miljoen euro), ondanks hogere pensioenkosten.

De Tsjechische activiteiten boekten een operationeel verlies van 14 miljoen euro, door lasten voor onder meer herstructurering. Ahold gaat de Albert-vestigingen en de Hypernova-filialen flink op de schop nemen en samenvoegen onder de vlag van Albert. Ahold verwacht nog meer lasten te moeten nemen bij deze divisie.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.