Home

Achtergrond 63 x bekeken 1 reactie

Supermarkten nog altijd crisisbestendig

De omzet van supermarkten is in april ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder met 8 procent gegroeid tot 3,07 miljard euro.

Supermarkten lijken daarmee nog altijd crisisbestendig, al staat de verkoop van duurdere voedingsmiddelen ietwat onder druk. Dat blijkt uit een analyse van marktonderzoekbureau Gfk Panel Services.

Wanneer gecorrigeerd wordt voor verschoven Paasdagen bedroeg de groei nog altijd 3,5 procent. In februari was dit 2,2 procent, en in januari 6 procent. Opvallend is dat de omzetgroei niet wordt gerealiseerd door een stijging van de waarde van de kassabon. De omzet steeg juist doordat consumenten veel vaker supermarkten bezochten, met name op zondag, weet analist Joop Holla.

Deze ontwikkeling is al langer aan de gang. In januari en februari steeg het aantal kassabonnen reeds met meer dan 1,5 procent. In april is het aantal kassabonnen per persoon echter gestegen met 4,5 procent. De zondagomzet is volgens Gfk Panel Services sinds 2006 bijna verdubbeld van 125 miljoen euro naar 248 miljoen euro. De groei vindt vooral in de grote steden plaats.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Consumenten hebben nog niets minder te besteden. Duurdere artikelen laten staan is eerder toe te wijzen aan de pshyche. Verschoven Paasdagen?? Die zijn toch altijd op zondag en maandag. Meer kassabonnen kan ook duiden op meer koopjesjagers.

Of registreer je om te kunnen reageren.