Home

Achtergrond 147 x bekeken

Nederlandse consumenten eten meer kip

De consumptie van kip stijgt het sterkst van alle vleessoorten. Dat blijkt uit cijfers van het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE).

In het eerste kwartaal van 2009 kochten Nederlandse huishoudens 6,6 procent meer kip dan in dezelfde periode een jaar eerder. In dezelfde periode steeg de verkochte hoeveelheid van roodvlees met 1,7 procent. De afgezette hoeveelheid kippenvlees groeide harder dan de bestedingen, wat betekent dat de prijzen lager zijn dan vorig jaar. PPE-secretaris Ben Dellaert wijt dit aan prijsacties van supermarkten.

"Door acties is vooral filet voor veel lagere prijzen verkocht. Toch stegen de bestedingen nog wel met 2,9 procent." De huishoudelijke aankopen worden ook onderverdeeld naar de delen van de kip. Daarbij is het opvallend dat vooral de verkoop van hele kippen sterk steeg. In de eerste drie maanden van het jaar steeg de hoeveelheid verkochte hele kippen met 15,3 procent, terwijl de bestedingen hieraan met 17,3 procent stegen.

De verkopen van poot- en borstvlees en overige delen stegen veel minder sterk. De bestedingen aan borstvlees stegen met 0,5 procent het minst sterk. Ook dit komt door prijsacties met kipfilet. Uit cijfers over de eerste zestien weken van 2009 blijkt dat de kipconsumptie na het eerste kwartaal minder sterk groeit. In die periode werd dit jaar ruim 41 miljoen kilo kip verkocht, een stijging van 4 procent.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.