Home

Achtergrond 56 x bekeken

Nederlanders passen uitgaven aan door crisis

De helft van de Nederlanders past zijn uitgavenpatroon onder invloed van de economische en financiële crisis aan, hoewel de koopkracht hetzelfde is gebleven.

Een derde is voorzichtiger geworden bij het doen van grote uitgaven, een kwart let ook op de centen bij het doen van de dagelijkse boodschappen. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken dat maandag de campagne Blijf Positief nieuw leven inblaast.

Doel van de campagne is om mensen meer grip te laten krijgen op de eigen financiën. Bijna 40 procent van de Nederlanders heeft op dit moment een lening lopen of staat rood op de betaalrekening. Dat percentage is gelijk aan een jaar eerder. Maar de helft van de mensen die in het krijt staat, zegt daar nu anders mee om te gaan. Bijna een kwart geeft minder geld uit, 15 procent is voorzichtiger met het aangaan van nieuwe schulden en probeert leningen af te lossen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.