Home

Achtergrond 250 x bekeken 2 reacties

'Meer nadruk op Nederlandse herkomst'

De Nederlandse vleessector is veel te weinig bezig met de positionering van zijn product als een Nederlands kwaliteitsproduct.

In supermarkten zie je nooit een Nederlands vlaggetje op een vleesverpakking. Dat doen ze in bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk veel beter. Daar is de nationale herkomst van het vlees een goed verkoopargument.

Dat zei Ron Toebosch, business development manager van Vion, tijdens een bijeenkomst van de stuurgroep varkens van voorlichtersnetwerkorganisatie Agrivaknet in Wijchen.

Voor veel aanwezigen was het een verrassende en verontrustende mededeling dat ongeveer 50 procent van het in Nederland verkochte varkensvlees van buitenlandse herkomst is. "Hoe is dat mogelijk. Dat moet toch niet kunnen, zeker als je ziet wat we hier allemaal doen op gebied van welzijn en milieu." Toebosch vindt dat meer nadruk leggen op de Nederlandse herkomst van het vlees mogelijk soelaas zou kunnen bieden.

Hij verwees naar de jongste dioxinecrisis van december vorig jaar in Ierland. "Wij hebben toen in de winkels die we zelf exploiteren benadrukt dat we Nederlands vlees verkochten. Dat had een positief effect op de omzet." Vion doet onder meer de exploitatie van de een aantal supermarktslagerijen van Dirk Van den Broek.

Consumentengedrag

Toebosch meldde verder dat Vion veel meer onderzoek wil doen naar het consumentengedrag op het gebied van aankoop van vlees. "Het moet Vions taak zijn om de consumentenwensen op het gebied van vlees in kaart te brengen en voor het voetlicht te brengen bij de supermarkten."

Vion doet al veel aan consumentenonderzoek, maar dat moet meer en beter volgens Toebosch. "Alleen zo worden we een partner voor de detailhandel waar ze niet omheen kunnen."

Een eigen merk voor Vion-vlees ziet Toebosch niet zo ontstaan. "Het kost handenvol met geld om een merk te ontwikkelen en in de markt te zetten. Die ruimte is er niet. Consumenten ervaren bijvoorbeeld het merk Albert Heijn als een kwaliteitsmerk. Daarbinnen zullen wij als Vion onze rol moeten spelen."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    K.I.S.S

    Geachte mjinheer Toebosch uw reactie getuigt van geen lef. Als je de consument laat kiezen uit meer soorten kun je tenminste een marketing mix creeeren en testen waar de consument wel geld voor over heeft. Dat gelul van altijd het goedkoopste dat praten we elkaar steeds aan en geloven dat ook nog van elkaar. Maar als er ruimte in de markt is voor 5% top sigment leg dit dan ook in het schap. Hoe meer soorten hoe meer marge er is te realiseren. En ja dit sigment zal altijd in beweging blijven onderwerpen genoeg milieu vriendelijk diervriendelijk van nederlandse bodem biologisch met extra ruimte speciaal voer etc. etc. en aan jullie de uitdaging om dit met zo hoog mogelijk % in de markt te zetten en te houden. Wie niks probeert heeft ook niks.

  • no-profile-image

    boerke

    Waarom zou Toebosch zich meer op de nek halen? Bij vion zit hij toch gebakken, waarom zou een cooperatie nieuwe markten op moeten zoeken? Laat dat de particulieren maar doen! En die doen dat ook en graaien de goeie marges weg met een lage inkoopprijs gelijk aan die van de cooperaties. Erg he, maar ook dat is helaas inherent aan cooperaties. In Rusland zijn ze er kapot aan gegaan!

Of registreer je om te kunnen reageren.