Home

Achtergrond 128 x bekeken

Flink hogere omzet voor Ahold

Supermarktconcern Ahold heeft een goed eerste kwartaal achter de rug. De omzet steeg met 15,2 procent tot 8,7 miljard euro, zo blijkt uit de publicatie van de omzetcijfers over het eerste kwartaal.

De sterker geworden dollar stuwde de omzet. Tegen constante wisselkoersen steeg de omzet met 6,2 procent. Met name de winkels van Albert Heijn hebben wederom goed gepresteerd. De omzet kwam uit op 3 mijard euro, een stijging van 12,3 procent ten opzichte van een jaar eerder.

De hogere omzet is mede te danken aan de vorig jaar overgenomen C1000-winkels als onderdeel van de transactie tussen Ahold en Schuitema, het moederbedrijf van C1000. De identieke omzetgroei tegen een vergelijkbaar aantal winkels steeg 4,7 procent.
In de Verenigde Staten, waar Ahold de helft van zijn omzet vandaan haalt, deden de winkels van Stop & Shop en Giant-Landover goede zaken. De omzet steeg met 3,6 procent naar 5,3 miljard dollar. Giant-Carlisle boekte een omzet van 1,5 miljard dollar, 3,4 procent meer dan een jaar eerder.

De vestigingen van Ahold in Tsjechië en Slowakije (Albert/Hypernova) behaalden een omzet van 491 miljoen euro, 3,9 procent meer dan een jaar eerder.

De gepresenteerde omzetcijfers lagen aan de bovengrens van de verwachtingen van analisten. Ahold gaf geen concrete prognose voor de omzet voor heel 2009. Het bedrijf heeft als langetermijndoelstelling een omzetgroei van 5 procent. Wel gaf het bedrijf aan dat de prestaties van Ahold in Europa en de Verenigde Staten solide zijn en dat de onderneming zal blijven inspringen op de wensen van de klanten. Ook zal de concurrentie scherp in de gaten worden gehouden in deze economische turbulente tijden, aldus Ahold in de persverklaring. ,,We zijn goed gepositioneerd.''

Supermarkten worden door de economische crisis gedwongen scherp op de prijs te letten nu consumenten op de centen letten. Ook ruilen consumenten duurdere producten in voor goedkopere. Bij de presentatie van de jaarcijfers zei topman John Rishton nog dat er geen verandering van koopgedrag van consumenten in de Ahold-winkels was waar te nemen.

In de Verenigde Staten voerde Ahold een verbeterprogramma door, waar het concern nu de vruchten van plukt. Zo kwamen er meer huismerkartikelen in de schappen en werden vele prijzen verlaagd op jacht naar op koopjesbeluste Amerikanen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.