Home

Achtergrond 122 x bekeken

Dure groente stuwt winkelomzet

Nederlandse supermarkten zagen de omzet in verse groente in de eerste 16 weken stijgen met 7,3 procent door de hoge prijzen.

Consumenten kiezen ook vaker voor conservengroente, zo blijkt. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI uit Zaltbommel. Het bureau onderzocht de kassagegevens van vrijwel alle Nederlandse supermarktketens. Alle groentecategoriën lieten een stevige stijging zien.

De stijging bij de verse groente van 7,3 procent is fors en lijkt te worden verklaard door de hoge prijzen. In de eerste drie maanden van dit jaar lag de prijsindex voor verse groente volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 10 tot 15 punten boven dat niveau in 2008. Verse groente in de winkel was dus circa 10 procent duurder in deze maanden. Consumenten kochten daardoor niet meer product, zo lijkt het.

Volgens een woordvoerder van IRI was tot vorig jaar de prijs de belangrijkste drijver achter de omzetgroei voor winkels. "Het afgelopen jaar was dat effect wel minder." Opvallend is de groei van de omzet in conservengroente. Hier bedraagt de stijging 13,4 procent. Het IRI noemt een aantal mogelijke oorzaken. Zo zijn de conservengroente duurder geworden door hogere inkoopprijzen, maar zijn er ook nieuwe producten bijgekomen op dit segment. Verder lijkt het dat consumenten goedkopere blikgroente zien als een alternatief voor dure verse groente.

De stijging bij diepvriesgroente bedraagt 5,7 procent. Ook hier is de stijging van de omzet nog boven de gemiddelde omzetstijging van winkels met 4 procent dit jaar. Toch is de stijging van de omzet verse groente in waarde het grootst. "Opgeteld is de omzet in blikgroente en diepvries ongeveer 20 procent van de omzet verse groente in de winkels", stelt een IRI-woordvoerder.

Of registreer je om te kunnen reageren.