Home

Achtergrond 199 x bekeken 14 reacties

Duitse boeren woedend over zuivelactie Aldi

Duitse melkveehouders zijn woedend op Aldi. Deze supermarkt heeft aangekondigd de zuivelprijzen in Duitsland fors te verlagen.

Duitse boeren vrezen een nieuwe daling van de melkprijs als gevolg hiervan. Aldi is trendsetter voor zuivelprijzen in Duitsland. Als deze supermarkt de prijzen verlaagt, volgen andere supermarkten al snel. Hierdoor dreigt een verdere daling van de melkprijs, vrezen de boeren. ”Dit is provocatie”, aldus de Duitse boerenbond DBV. De aankondiging komt in dezelfde week dat boeren actie voeren voor een hogere melkprijs. Overleg met het ministerie heeft echter weinig opgeleverd.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    dirk

    Tip:koop met z"n allen aldi en lidl en appie op dan heb je het zelf in de hand,lukt dat niet dan zullen we met zijn allen steeds beleefd het handje mogen ophouden en afwachten wat we krijgen.Het past niet meer in deze economie dat je een product verkoopt tegen een onbekende prijs.Alleen de agrarische sector hanteerd deze gedateerde manier van zakendoen.Dus of stoppen of samen de koppen bij elkaar.Ik weet ook wel dat dat een illusie is zodat er toch niets veranderd op de korte termijn.Op lange termijn wel,want nieuwe jonge ondernemers staan echt niet meer in de rij om 168 uur per week paraat te staan.Zachtjes aan sterft het vak uit totdat er tekorten komen.Wanneer??Dit kan sneller gebeuren dan iedereen denkt,let maar op.

  • no-profile-image

    jan

    Als de Aldi nu pas de prijzen gaat verlagen. Waar is al het geld van de afgelopen tijd dan heen gegaan? Ik bedoel het geld wat ligt tussen de 40ct van vorig jaar en de 25ct uitbetaling van nu. Laten we eerlijk zijn als ik inkoper ben en ik zie dat de melkfabrieken aan de boer 15ct minder betalen dan ga ik toch naar de melkfabriek en daar vertellen dat ik (aldi dus) minder voor de melk ga betalen omdat de fabriek het ook doet. Het ligt gewoon aan de zwakke (of totaal niet aanwezige) verkoop kennis van de fabrieken. Het wordt tijd dat de boeren zelf afzet organisaties vormen.

  • no-profile-image

    wimkroft@wp.pl

    Goede zaak, afgelopen twee jaar is de zuivelconsumptie enkelt gedaalt, omdat de winkels de prijzen er goed op houden. Voor veel mensen is zuivel nu een luxe en geen eerste levensbehoefte. Laat de grutters maar lekker gaan stunten, misschien dat de consumptie dan weer wat aan gaat trekken.

  • no-profile-image

    gert

    Melkveehouders moeten door een tranendal stond er in een bericht van een wanhopige Duitse boer.

  • no-profile-image

    prijskoper

    Het werd tijd ook dat de verkoopprijs van melk naar beneden ging. Op dit moment betaal je €1,28 voor de goedkoopste 2-liter container halfvolle melk bij Jumbo. Anderhalf jaar geleden, toen er echte concurrentie was tussen de retailers, was dat €0,89. Zolang halfvolle melk zich niet onderscheidt (het smaakt allemaal hetzelfde) past de goedkoopste. Je denkt toch niet dat ik 80 tot 85 cent per liter ga betalen voor exact hetzelfde spul alleen omdat er Friesche Vlag of Campina op staat? Ieder gaat voor zijn eigen portemonnaie, ik dus voor de mijne en niet voor het boerenbelang.

  • no-profile-image

    Let

    Het roven door de banken en de managers van de grote bedrijven eist zijn tol.
    Ook de overheden verhogen de kosten van het leven door allerlei wetgeving. De ene keer in naam van de natuur, de andere keer in naam van het milieu.
    De belastingen in Nederland zijn er worden verlaagd. Maar de lokale en provinciale belastingen blijven maar stijgen. Deze lokale lastenstijgingen zijn niet fiscaal aftrekbaar. Conclusie: de belastinghervorming is een sigaar uit eigen doos van de burger. Voegen we daar ook nog aan toe dat we meer voor water betalen, voor energie en verpakkingen en dan hebben we een aardig idee, waarom boeren, burgers en buitenlui piepen.
    Nu, wat heeft dat met de melkprijs te maken? De burger heeft minder netto te besteden dan voorheen. Dat wordt maar weggewuifd al jaren. Eens zal hij gaan kiezen waar moet het geld aan besteed worden?
    Omdat de grootgrutter op haar kleintjes let, gaat de klant dat ook doen. De grootgrutter verdient miljarden en in het verleden nog veel meer, maar dat hebben ze verloren door niet goed op te letten bij het uitbouwen van AH wereldwijd. Nu moet AH weer prominent worden op de beurs. En dat betaalt onder andere de primaire producent.
    Dat er in de retail veel te verdienen valt, blijkt wel uit het bericht vorige week dat Tesco 10% meer winst heeft gemaakt in het eerste kwartaal van 2009. Ondanks prijsverlagingen !! Aldi doet ook een duit in het zakje.

  • no-profile-image

    maddog

    Zolang de zuivelfabrieken buigen voor de retail, zullen de melkveehouders het onderspit delven. Veel geld uitgeven aan merken, die, zoals nu blijkt, geen donder meerwaarde hebben.

    Iedereen heeft het over minder melken, maar op korte termijn kunnen de fabrieken ook minder leveren aan de retail. Het geld dat ze anders voor merknamen uitgeven, kunnen ze dan reserveren voor tijdelijke opslag. Maar of ze daar het lef voor hebben, is maar zeer de vraag.

    Het enige goede aan stunten met zuivel is dat de omzet in melk hopelijk vergroot wordt en dat die omzet vastgehouden kan worden als de prijs iets oploopt.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Ik moet je hierin gelijk geven prijskoper. De meerwaarde van het merkproduct moet zitten onderscheid. Gezonde (merk)voeding met een onderscheidende smaak die echt meerwaarde heeft. Twee vliegen in één klap. Het moet met dagverse melk net dit onderscheid maken als het verschil tussen coca cola of huismerk cola. Het heb iets, zou Cruijf zeggen.
    Kijk, voor zo'n innovatie waar een coöperatie wel bij vaart mag een bestuurder wat mij betreft best een vette bonus krijgen, of dito salaris ontvangen.

  • no-profile-image

    siska 35

    gewoon met zijn allen minder produceren. bij tekorten stijgen de prijzen altijd. 10procent van het quotum inleveren en er geschieden weer wonderen.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Aldi anticipeert alleen maar op de actie van Appie Heijn. Deze zet alsmaar meer huismerken in tot irritatie van de klant. Op de huismerken zit 15 tot 20 procent meer marge volgens informatie uit de krant. Geen wonder dat Aldi zijn prijzen moet verlagen om te concurreren. De hoofschuldige is Appie. Maar ook de coöpratieve strategie lijkt op dit moment onder vuur te liggen. Miljarden zijn geïnvesteerd in merkproducten en marketing. Als Appie zijn koers verlegt zullen anderen volgen. Resultaat; op termijn geen enkele toegevoegde waarde op deze vertrouwde merknamen. Hetzij door minder omzet van het product of minder marge. Lachende derde? Appie! Mogelijke oplossing? Appie een stok in de wielen steken en fors investeren in een meerderheidsaandeel in supermarkten i.p.v. merkproducten.
    Misschien met Aldi beginnen.

  • no-profile-image

    freek

    toen het hier in de jaren 80 geld bij moest om de lammeren en schapen naar de slacht te brengen werden die beesten in een groote actie de hooftstraat van de stad opgemaceert en daar werd vervolgents de nek doorgesneden. en zo werd de hele straat rood en toen gebeurden er iets.

  • no-profile-image

    harry

    De EU is gewoon een consumentenclub,met neelie als scherprechter

  • no-profile-image

    Frank Verhoeven

    Het wordt de hoogste tijd dat ook de industrie "normen en waarden" bijgebracht krijgen! De wereld zit raar in elkaar. Alles wordt duurder en alle lonen stijgen...behalve voor degene die er het hardst voor moeten werken: de boeren.

  • no-profile-image

    anne

    Dirk, aldi en lidl en appie opkopen zal moeilijk gaan, wel kunnen we investeren onze eigen cooperatie opdat die meer toegevoegde waarde kan leveren

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.