Home

Achtergrond 63 x bekeken

Cranswick verkoopt meer varkensvlees

Het Britse varkensvleesbedrijf Cranswick, één van de grote concurrenten van Vion, heeft de verkopen in het afgelopen boekjaar met 9 procent weten op te voeren naar 680 miljoen euro.

De winst ging eveneens met 9 procent omhoog naar bijna 42 miljoen. Cranswick schrijft die stijging toe aan de toenemende vraag naar varkensvlees bij de Britse consument.

Bestuursvoorzitter Martin Davey spreekt van een succesvol jaar waarin de al jaren aanhoudende groei kon worden voortgezet. Volgens hem lijkt varkensvlees de crisis goed te weerstaan niet in het minst vanwege de concurrerende prijs vergeleken bij ander vlees.

Ook de activiteiten van belangrijke tv-koks, vooral van Jamie Oliver, leveren een flinke bijdrage. Bij bacon speelt de toenemende vraag naar Britse producten het bedrijf in de kaart. Mede door de ontwikkeling van enkele traditioneel gerookte producten liggen de baconverkopen nu twee keer zo hoog als een jaar geleden. Bovendien profiteert Cranswick van de dure euro die ingevoerd varkensvlees duurder maakt.

Efficiëntieverbeteringen

Davey meldt verder dat Cranswick de hoge inkoopkosten voor een flink deel heeft kunnen doorberekenen en verder heeft opgevangen door efficiëntieverbeteringen. Het bedrijf verkoopt meer dan 80 procent van de producten aan supermarkten.

Cranswick gaat zich volledig richten op de vlees- en voedingssector en niet meer op de fokkerij. In dat kader is vorige maand het varkensvleesbedrijf Bowes of Norfolk aangekocht, waarbij de varkensfokkerijtak van Bowes aan het management is doorgeschoven.

Davey toont zich tenslotte optimistisch over de toekomst. "We zijn het nieuwe boekjaar volgens de verwachtingen begonnen en hebben een goede uitgangspositie om de succesvolle ontwikkeling voort te zetten."

Of registreer je om te kunnen reageren.