Home

Achtergrond 104 x bekeken

Albert Heijn heeft dominant aandeel tomatenverkoop

Albert Heijn-winkels hebben in week 5 tot en met 8 voor circa 1,4 miljoen euro aan tomaten verkocht.

Dat is zeker vijf keer zoveel als concurrent C1000. De supermarktketen is daarmee verreweg de belangrijkste winkelketen voor tomatentelers, blijkt uit het marktbeeld tomaat van het Productschap Tuinbouw (PT).

De verhouding tussen de verkopen bij tomaat passen niet bij het marktaandeel van de winkelketens in Nederland. Albert Heijn (AH) heeft met ruim 31 procent wel een groter aandeel dan C1000 (12 procent), maar het assortiment van de keten is groter en luxer. Dat stelt een PT-onderzoeker als mogelijke verklaring. De C1000-verkopen liggen wel boven de omzet bij Super de Boer en winkelketen Plus, dat net onder de 200.000 euro ligt.

Uit het marktbeeld blijkt verder dat de export naar het Verenigd Koninkrijk met 2.212 ton in de eerste twee maanden groter was dan in 2008. Het effect van het begin van de lokale productie bij de Nederlandse partijen in Thanet Earth is niet te zien in de cijfers.

De uitvoer van tomaten naar Duitsland bleef in de periode tot maart ruim 20 procent achter bij 2008. Een oorzaak is de late start van het glasseizoen. Aan de daling kan nog niet veel waarde worden gehecht, omdat het uitgevoerde volume in de eerste maanden van het jaar nog beperkt is. Verschillen kunnen in de vervolgmaanden worden weggewerkt.

Of registreer je om te kunnen reageren.