Home

Achtergrond 79 x bekeken 3 reacties

Afmaker van supermarkt

De prijsverlagingen die supermarktketen Aldi doorvoert, zijn een pijnlijke afmaker voor de melkveehouderij.

En al doen ze niets af aan het gevoel opnieuw te grazen worden genomen, toch is de daling van de winkelprijzen een logisch gevolg van het grote en goedkope aanbod. Bijna onontkoombaar dus.

Natuurlijk kun je opperen dat de supermarkten ook meer voor zuivel moeten betalen. Zij hoeven de boeren niet nog eens extra het vel over de oren halen. De redenering staat bijna gelijk aan de vraag aan een tijger om vegetariër te worden.

De zuivelmarkt staat zo laag en alleen al in Nederland zijn er zo veel aanbieders van verse zuivel (drie grotere, twee middelgrote en dan nog een reeks kleintjes) dat het voor de supermarkten makkelijk shoppen is. Eén troost, alhoewel een magere, is dat de uitbetalingsprijs aan de boeren door de jongste prijsverlagingen niet verder onder druk komt te staan.

Het verschil tussen inkoopprijs en de verkoopprijs voor zuivel was in de afgelopen maanden wel erg groot geworden. Dat viel op bij de kaas, maar ook bij de verse zuivel. Het is dus ook niet zo dat Aldi verse melk voor een historisch lage prijs aanbiedt. Het is erger geweest, wat niet betekent dat het zo goed is. En het voelt beslist beroerd.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Je hebt helemaal gelijk student ALS de prijsverlaging uit Aldi's zak komt.
    Daarom zou het ook fijn zijn als landbouwsectoren een meerderheidsbelang in de super te hebben. Dan maakt het niet uit wie de prijsverlaging moet ophoesten. Er blijft dan altijd marge over voor de producent.
    En daar gaat het toch om?

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Volgens insiders wordt de grootse marge behaald op groente, vlees en melk. De marge op de rest van het assortiment is marginaal.
    Lijkt me dan toch een gouden greep collectief te investeren in een meerderheidsbelang bij de supers. Nu moet de marge onder meerdere schijven verdeeld worden. Als de producenten een meerderheidsbelang vergaren komt de marge links- of rechtom bij de producent terecht.

  • no-profile-image

    student

    ALS die prijsverlaging gedaan wordt vanuit Aldi´s eigen marge (en dus de inkoopprijs voor hun niet lager wordt), dan is het toch alleen maar beter voor de zuivelmarkt? dat betekend dat de prijs-vraag koppeling in stand blijft, dan wordt het voor de consument goedkoper en komt er in theorie meer vraag waardoor de markt wellicht weer aantrekt. wanneer de winkelprijzen op peil blijven, wordt de consumptie sowieso niet hoger.

Of registreer je om te kunnen reageren.