Home

Achtergrond 98 x bekeken

Vraagtekens bij Europees schoolfruit

Het Europese Schoolfruitprogramma sorteert geen effect als het niet structureel wordt aangepakt.

Dat stelt Silvia van den Aardberg van het GroentenFruit Bureau op basis van het project Schoolgruiten.

"Ik zet vraagtekens bij het voornemen om drie maanden lang gratis fruit aan scholen te verstrekken. Uit ons onderzoek naar schoolgruiten blijkt dat het geen effect heeft op het consumptiegedrag van groenten en fruit. Gedragsverandering is een kwestie van een lange adem. Zo zullen we ons doel niet bereiken."

Van den Aardberg pleit dan ook voor een structurele aanpak en meer budget van de overheid. Ze signaleert dat er in het schoolfruitoverleg discussie is onstaan naar aanleiding van de bevindingen in het Schoolgruitenproject. "Maar we moeten er nog wel een klap op geven."

Volgende week is er opnieuw overleg over het schoolfruitplan. Kinderen die deel hebben genomen aan het Schoolgruiten-project zijn niet meer groente en fruit eten. Dat blijkt uit een evaluatierapport van het Productschap Tuinbouw (PT). Basisschoolkinderen op zestien basisscholen kregen tussen 2006 en 2008 gratis groente en fruit aangeboden. Daarnaast werd er op school en via ouders gecommuniceerd over groente en fruit. De kennis en houding bij kinderen ten aanzien van groente en fruit verbeterde, maar de consumptie nam niet toe. Voor fruit nam die zelfs af.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.