Home

Achtergrond 102 x bekeken 1 reactie

'Voedingsdetailhandel komt crisis goed door'

Rabobank verwacht dat de voedingsdetailhandel de crisis goed doorkomt.

De omzetwaarde neemt dit jaar volgens de bank toe met 1,7 procent. Marktonderzoeksbureau Gfk Panel Services ziet prijsvechters Aldi en Lidl terrein winnen. De Rabobank voorspelt een krimp van 4 procent voor de Nederlandse economie. Gemiddeld daalt de omzetwaarde volgens de bank met 5 procent. Een jaar eerder steeg de omzetwaarde nog met 5,5 procent. De voedingsdetailhandel blijft volgens Rabobank goed functioneren vanwege stijgende prijzen van voedsel. Men koopt net zo veel, zij het verspreid over meer winkels.

Aldi en Lidl doen in Nederland goede zaken dankzij het economische tij, voegt Joop Holla, retailanalist van marktonderzoeksbureau Gfk Panel Services, daaraan toe. In Duitsland blijken de prijsvechters juist minder goed te verkopen. Volgens Holla zijn Aldi en Lidl sinds halverwege vorig jaar bezig aan een stevige opmars. "De eerste weken van dit jaar verliepen minder door de prijsacties van C1000, maar ze stomen nu op." Precieze marktaandelen kan hij vanwege afspraken met de supermarkten niet geven.

Holla ziet in Duitsland vooralsnog een unieke situatie. Daar noteerde Gfk voor februari een forse omzetdaling voor de Aldi en Lidl, van 7,4 en 6,2 procent. Dit had te maken met de toename van het aantal prijsvechters op de Duitse markt. In het Verenigd Koninkrijk verkoopt Aldi goed. De verkopen stegen met ruim 16,8 procent in de eerste twee maanden van dit jaar.

Eén reactie

  • no-profile-image

    centje

    Over de rug van de boeren ja.... en dat zal de rabobank wel goed vinden dan.... Het maatschappelijk verantwoord ondernemen is ver te zoeken bij de rabo en detailhamdel....

Of registreer je om te kunnen reageren.