Home

Achtergrond 104 x bekeken

Terugroepen koffieapparaten niet verkeerd

Philips hoeft niet op de koffie te komen na het terugroepen van een paar miljoen koffiezetapparaten van het type Senseo.

Volgens Rik Riezebos, merkendeskundige en directeur van het European Institute for Brand Management (EURIB) straalt de grootscheepse terugroepactie zelfs vertrouwen uit.

"Als je in zo'n situatie het probleem probeert weg te stoppen, heb je een groter probleem. Dan verlies je je geloofwaardigheid'', aldus Riezebos. Een voorwaarde voor het voorkomen van imagoschade is wel dat de communicatie met de klanten na het terugroepen goed verloopt. Philips kondigde dinsdag de terugroepactie aan vanwege een veiligheidsrisico. In Nederland gaat het om een miljoen apparaten.

Als voorbeeld waar het verzwijgen van problemen veel negatieve publiciteit heeft opgeleverd, noemt Riezebos de affaire rond de Amerikaanse autofabrikant Ford met de terreinauto Explorer. Het concern greep veel te laat in bij een ernstig defect aan de Firestonebanden van de terreinwagen, waardoor meer dan honderd mensen om het leven kwamen. Bandenfabrikant Firestone en Ford zouden al ten minste twee jaar geweten hebben dat er iets mis was met de banden. "Op een gegeven moment was het uitgelekt dat Ford een berekening had gemaakt wat het kost om alle auto's terug te roepen en de banden te vervangen, en wat het zou kosten om de schadeclaims af te handelen'', aldus Riezebos.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.