Home

Achtergrond 72 x bekeken

Strenger toezicht op reclame geneesmiddelen

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat meer doen tegen de beïnvloeding van artsen door fabrikanten van geneesmiddelen.

Meldingen van overtredingen van de reclameregels zullen vaker terechtkomen bij de inspectie, die dan een boete kan opleggen. De stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) gaat artsen meer voorlichten over de ongeoorloofde reclame waar ze mee te maken kunnen krijgen.

Dat heeft minister Ab Klink (Volksgezondheid) woensdag geschreven aan de Tweede Kamer. Uit een evaluatie van de reclameregels was gebleken dat de inspectie meer haar best moet doen om deze te handhaven en daarvoor meer moet gaan samenwerken met de CGR. Ook de minister vindt dat de inspectie zich meer kan laten zien als toezichthouder op reclame voor geneesmiddelen. Daarvoor krijgt de IGZ er twee arbeidsplaatsen bij.

De inspectie gaat ook bekijken of normen die de CGR hanteert, omgezet kunnen worden in beleidsregels. Deze zijn gemakkelijker te handhaven omdat de inspectie dan boetes uit kan delen. Afgelopen jaar heeft de IGZ al elf boetes opgelegd voor overtreding van de reclameregels.

Klink roept ook op tot meer transparantie over de samenwerking tussen artsen en de farmaceutische industrie bij het opstellen van richtlijnen voor de beste manier waarop een patiënt behandeld moet worden. Dan kan beter in de gaten worden gehouden of de samenwerking eigenlijk geen ongeoorloofde beïnvloeding betreft. Als de betrokken partijen er zelf niet in slagen hierover goede afspraken te maken, overweegt de minister met regels te komen.

Verder keert Klink zich tegen een voorstel van de Europese Commissie om patiënten beter te informeren over geneesmiddelen. De bewindsman deelt dit streven, maar vindt niet dat de regels daarvoor veranderd hoeven te worden. Risico van het voorstel van de commissie is dat reclame toegestaan wordt voor geneesmiddelen waarvoor een recept nodig is. Klink voelt daar niets voor.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.