Home

Achtergrond 153 x bekeken 5 reacties

'Storm moet voor FrieslandCampina nog komen'

FrieslandCampina is tot dusver beperkt getroffen door de economische crisis, maar de zuivelgigant vreest dat de storm spoedig door haar merkenportefeuille raast.

Het bedrijf investeert daarom juist nu, en ver weg. Dat verklaarde de vers aangetreden bestuursvoorzitter Cees ’t Hart vandaag op het NCR-Rabobank symposium.

De oud-Unilever-topman voorspelde dat de bulkproductie, onder meer voor de farmaceutische industrie, waarschijnlijk wel stand zal houden. Maar ’t Hart wijst op lessen van vorige crises, en die beloven weinig goeds voor de producten waarbij veel waarde wordt toegevoegd. "Een crisis begint gewoonlijk zichtbaar te worden bij de verkoop van auto’s, dan volgen de koelkasten - of zeg maar het witgoed - en vervolgens wordt afgerekend met producenten van merkartikelen. Tot dusver lopen de Mona-toetjes uitstekend, maar het blijft een luxe-product, en de storm in merkenland moet nog komen."

FrieslandCampina wil de crisis aangrijpen om fors te investeren, met name in Azië. "Hier zijn de markten nog relatief stabiel. Ik zeg wel eens, zonder pedant te willen zijn: bij ons gaat de zon nooit meer onder. De schaalgrootte die door de fusie is ontstaan helpt ons juist nu."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Arjan

    Ik kan met totaal niet vinden in de woorden van Cees 't Hart. Ik lever aan FC en dankzij het merkenbeleid hebben we afgelopen jaar nog een redelijke melkprijs ontvangen. Daarnaast is onze melkprijs ook minder hard onderuit gegaan door het merkenbeleid. De marges zijn nu eenmaal het hoogst in toegevoegde waarde produkten dus het geeft ons nog een redelijke melkprijs. Aandacht voor merken moet blijven bestaan en melk is niet te vergelijken met auto's, witgoed tv etc. Melk is nog steeds een eerste levensbehoefte en merken worden meestal geconsumeerd door consumenten met behoorlijk goede salarissen. Dat zijn juist de mensen die in recessie tijd het minst te vrezen hebben of vaak snel weer aan een andere baan kunnen komen. Daarnaast zou je kunnen zeggen Azie stabiel ???? Hoe lang nog ??? De recessie hier heeft juist zeer zeer grote gevolgen in Azie omdat zij veel produkten produceren (tv's, mobiele telefoons en andere elektronica) en deze markt staat op instorten !! FC kan beter zorgen dat ze efficient melk produceert en pas op de plaat maken en kosten besparingen in eigen organisatie doorvoeren alvorens ze gaan investeren in AZIE. Schaalgrootte is er al voldoende voor FC lijkt mij laat nu eerst maar eens zien wat je waard bent !!!

  • no-profile-image

    Jan

    Dus nu is de toegevoegde waarde ineens voor niks gebleken en in plaats van meer uitbetalen aan de leden gaan we nog meer investeren en waar???? Of waarin? Ik denk in bonussen en gouden handdrukken...............

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Inderdaad Jan, jarenlang de boeren de zak leegkloppen met investeren in toegevoegde waarde. De supers lachen hen uit en zetten de eigen huismerken in. Een strategische blunder van boerenmelkgeld lijkt het. Als we niet opletten gaat het met FrieslandCampina hetzelfde als met de boerenleenbank; veel dood kapitaal verdampt en in de bestuurskamer van de multinational weet na niemand meer wie de eigenaren zijn. Een spreekwoord zegt dat een ezel zich geen twee keer aan dezelfde steen stoot. Ben benieuwd of de melkveehouderij dit weet te voorkomen. Hoewel, zelfs de zorgverzekeraars hebben ontdekt dat je voor de goedkoopste dienstverlening het beste bij de boer kunt aankloppen.

  • no-profile-image

    Graats

    FC zal moeite krijgen om haar waarde inzake de merkenstrategie te kunnen behouden. Het prijsverschil tussen a-merken en huismerken is namelijk verontrustend toegenomen. Dit terwijl de consument het kwaliteitsverschil steeds kleiner acht:

    http://www.evmi.nl/nieuws/marketing-sales/7278/prijsverschil-a-merk-en-huismerk-toegenomen.html



    En hier de link naar het audio-fragment hieromtrent zoals dat op radio 1 te horen was:



    http://download.omroep.nl/portal/radiomanager/archive/radio1/21-04-09/prijsverschil_groeit_tussen_a-_en_huismerken-geen_titel.mp3

  • no-profile-image

    koetje

    tja,wie houdt wie nu voor de gek,de huismerkmelk van AH komt toch uit dezelfde fabriek als de Friesche vlagmelk?

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.