Home

Achtergrond 101 x bekeken

Omzet biologisch opnieuw hoger

Voor het zevende jaar op rij zijn de uitgaven aan biologische producten gestegen.

De totale uitgaven aan biologische voedingsmiddelen zijn vorig jaar met 12,4 procent gestegen tot 583,4 miljoen euro. Het marktaandeel steeg licht tot 2,1 procent. Dat blijkt uit de Bio-Monitor van brancheorganisatie Biologica.

De groei van bestedingen aan biologische producten was bijna twee maal zo groot als die van reguliere producten. In supermarkten is 11,3 procent meer besteed, terwijl in speciaalzaken en de cateringsector 8,7 en 96,8 procent meer verkocht is. Supermarkten nemen 43 procent van de biologische verkopen voor hun rekening.

De omzet van biologische zuivel en vlees steeg met respectievelijk 17 en 18 procent. In het vleessegment speelt de toegenomen import een belangrijke rol. De omzet van biologische eieren en brood steeg respectievelijk met 28 en 44 procent stegen.

Communicatiemanager Jasper Vink ziet voor dit jaar een aanhoudende groei. "Het is misschien zo dat de prijsvechters onder de supermarkten terrein winnen, maar ook zij verkopen in toenemende mate biologische basisproducten als wortels, uien en aardappelen."

Volgens Vink zal Biologica de consument dit jaar duidelijk maken dat biologische landbouwproducten niet virtueel zijn zoals financiële producten. "En er staat een kloppend verhaal voor de langere termijn achter. Daar is sinds de kredietcrisis behoefte aan", aldus Vink.

Of registreer je om te kunnen reageren.