Home

Achtergrond 115 x bekeken 2 reacties

Nauwelijks reclame voor biologisch vlees

Supermarkten adverteren vooral met kiloknallers industrievlees en zelden met biologisch vlees of vleesvervangers. Dat zegt de Stichting Varkens in Nood.

De stichting hield gedurende zes weken in de folders van dertien supermarktketens bij en turfde hoe vaak de ketens industrievlees, biologisch vlees en vleesvervangers aanprezen. Uit dat onderzoekje kwam naar voren dat in slechts 2 procent van de gevallen met vegetarische producten werd geadverteerd. Biologisch vlees stond in 6 procent van de advertenties.

Dirk van den Broek springt er in het onderzoek uit met relatief veel aanbiedingen voor biologisch vlees. De supermarktketen prees in 23 advertenties biologisch vlees aan. Andere ketens deden dit maximaal 4, 2 of zelfs geen enkele keer.

Een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) betwist de conclusies. Volgens haar is het niet genoeg om alleen naar folders te kijken om tot evenwichtige conclusies te komen. "Relatief gezien, qua marktaandeel, wordt er juist meer reclame gemaakt voor biologisch vlees dan voor gewoon vlees door supermarkten.''

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Consument

    Al het vlees is biologisch, maar de klok 60 jaar terug draaien is niet normaal. De kwaliteit van het vlees toen was veel minder. Het was veel dik spek en dun vlees. Als de consument de kostprijs van het vlees voor de boer betaald, krijgt men het beste wat er is en de kosten voor welzijn en milieu kan daar dan ook van betaald worden. Dan worden die kosten ook betaald door diegene die er voordelen van hebben en er verantwoordelijk voor zijn. Nu wordt er alleen maar opgelegd wat de boer moet doen, maar het is een kwestie van mee betalen! Als dit goed gebeurd wordt de consument bewuster en daardoor laat hij de onzinnige eisen wel weg. Dan wordt er echt nagedacht wat goed is en nodig is !!! Hiermee hou je het voedsel betaalbaar!!!

  • no-profile-image

    boerin

    Biologisch voedsel eet je uit overtuiging, NIET omdat het in de reclame is. Dan is het verworden tot een weg-werp-artikel en is het niet meer exclusief.

Of registreer je om te kunnen reageren.