Home

Achtergrond 98 x bekeken

Natuurvoedingswinkel moet meer op supermarkt lijken

Consumenten kopen hun biologische producten liever bij de supermarkt dan bij de natuurvoedingswinkel.

Om te groeien zouden natuurvoedingswinkels meer op de supermarkt moeten gaan lijken. Tegelijk zouden ze ook hun unieke kenmerk bij de consument moeten benadrukken, namelijk smaakvolle producten en een persoonlijke benadering. Dat blijkt uit een onderzoek van het LEI over de winkelkeuze van biologische kopers.

Consumenten zijn gesteld op gemak, ze kopen biologische producten bij voorkeur tegelijk met de normale boodschappen in de supermarkt of anders in een natuurvoedingswinkel direct naast de supermarkt.

Biologische producten worden vooral gekocht vanwege de gezondheid en de betere smaak. Om de verkoop van biologische producten te stimuleren, is het verstandig om aan te sluiten bij deze beweegredenen.

Het onderzoek laat zien dat natuurvoedingswinkels hun positie verder kunnen verstevigen als zij een breder en meer herkenbaar assortiment gaan voeren en ze ook meer aanbiedingen presenteren. Daarnaast kunnen zij zich profileren met hun eigen kwaliteiten, namelijk een persoonlijke benadering, goede smaak en kwaliteit van de aangeboden producten. De consument vindt de producten uit de natuurvoedingswinkel geloofwaardiger dan de biologische producten uit de supermarkt.

Kelly Lubbers

Of registreer je om te kunnen reageren.