Home

Achtergrond 100 x bekeken

Mooi weer opsteker voor supermarkt

Als de lente aanbreekt, gaat het zonnetje extra schijnen voor de bedrijfsleider van de supermarkt.

De omzet ligt dan ongeveer vijf procent hoger, zegt Joop Holla, directeur onderzoek van GfK, dat voortdurend bijhoudt wat de Nederlanders zoal in hun boodschappenmand stoppen.

"Mensen willen zo snel mogelijk genieten van de zon, in hun tuin bijvoorbeeld. Ze willen dan niet veel tijd kwijt zijn aan winkelen. Ze kiezen voor wat wij noemen one-stop-shopping en kopen zoveel mogelijk tegelijkertijd in de supermarkt'', zegt Holla. De groenteboer en bakker om de hoek zien daardoor hun omzet dalen.

Producten die appeleren aan het mooi-weer-gevoel zijn aardbeiden en asperges. Holla verwacht dat supermarkten die dit weekeinde nadrukkelijk onder de aandacht zullen brengen. Ook grijpen we meer naar salades en laten we de soepen een keertje staan. De ervaring leert, dat als de thermometer twee graden omhoog gaat, de verkoop van het bier gaat toenemen.

En, zeker met Pasen in zicht, zijn we geneigd een bloemetje mee te nemen. De winkelier doet er verstandig aan narcissen goed in het zicht te zetten van de klanten.

Volgens de marktonderzoeker is het in een eerste mooi lenteweekeinde voor de winkelier vooral van belang het assortiment aan frisdrank en ijs goed op peil te hebben. Dan wordt de toon gezet voor een consumptiepatroon dat langer aan kan houden. ,,Zonder goed voorjaar wordt het lastig,'' zegt Holla.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.