Home

Achtergrond 68 x bekeken

Heineken ziet biervolumes instorten

Bierbrouwer Heineken heeft in de eerste maanden van dit jaar beduidend minder bier verkocht.

Hogere prijzen compenseerden grotendeels de dalende biervolumes, aldus Heineken woensdag. Het is de eerste keer dat Heineken kwartaalcijfers bekendmaakt.

Heineken boekte een omzet van 3,046 miljard euro, 24 procent meer dan een jaar eerder. Toen was de brouwer echter nog niet de eigenaar van de Britse brouwer Scottish & Newcastle (S&N) en een aantal andere kleinere aankopen, dat Heineken vorig jaar samen met het Deense Carlsberg overnam. De autonome omzet daalde met 1 procent.

De biervolumes zonder het effect van S&N en de andere aankopen daalden met 6,3 procent. Met name in Europa en de Verenigde Staten werd er flink minder bier gedronken. In Afrika bleef het Heineken-bier populair, en ook in Azië, maar wel in mindere mate, aldus Heineken.
Branchegenoot SABMiller maakte vorige week bekend dat het de biervolumes met 1 procent had zien dalen in de eerste maanden van dit jaar. Heineken is gemeten naar volumes de derde brouwer ter wereld, na Anheuser Busch-InBev en SABMiller. Analisten waren uitgegaan van een kleinere daling van de biervolumes voor Heineken.

Volgens Heineken is de daling van 6,3 procent te wijten aan een combinatie van factoren. Niet alleen de economische neergang heeft bijgedragen aan de daling, ook het ongunstige weer, de rookverboden in de horeca en hogere verkoopprijzen. Bovendien verlaagden distributeurs hun voorraden en ging de accijns omhoog.

Consumenten in met name de Verenigde Staten ruilen door de economische crisis het veelal duurdere bier van Heineken om voor goedkopere varianten. Volgens Heineken is het onduidelijk hoe lang en welk effect de crisis heeft.
In totaal verkocht Heineken 25,6 miljoen hectoliter bier. Het overgrote deel hiervan (18,5 miljoen hectoliter) drinken Europeanen op. Hier was de volumedaling echter ook het grootst.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.