Home

Achtergrond 154 x bekeken

Greenery stelt groeidoelstelling bij

The Greenery heeft de groeistrategie bijgesteld. Van een doelstelling van 3 procent autonome volumegroei per jaar is die afgezwakt tot 5 procent in drie jaar.

"Daarmee kunnen we effecten van dit jaar opvangen", stelde voorzitter Theo Ammerlaan. De afzet (volume) daalde met 5 procent door de economische tegenwind op belangrijke markten en een importdaling. De leden hebben aangedrongen op volumegroei. Ammerlaan: "De coöperatie denkt dat met volumegroei het makkelijkst de resultaten kunnen verbeteren." Ter vergelijking: de netto-omzet lag in 2004 nog op 1,84 miljard euro, tegen 1,3 miljard euro dit jaar.

The Greenery houdt daarbij nadrukkelijk de mogelijkheid van overnames open. De afzetorganisatie heeft plannen voor overnames van saladefabrikanten in het buitenland. De strategie in Duitsland, waar in Nederland geproduceerde salades worden afgezet, werkt niet afdoende. "De logistieke kosten zijn te hoog", stelde topman Philip Smits.

De plannen voor overnames zijn nog in de onderzoeksfase, maar The Greenery ziet met name convenience (gemak) als segment waar acquisities kansrijk zijn. De afzetorganisatie denkt verder te kunnen groeien door zich meer te richten op de positie als exclusieve leverancier voor de duurdere supermarkten (full service).

In Nederland deed de afzetorganisatie al ervaring op met het marktgericht leveren van ketens door schappenplannen op te stellen en marktonderzoek te doen. Smits: "We krijgen een betere positie als exclusieve leverancier als we de vertaalslag naar de consument weten te maken. Die kennis willen we uitrollen naar onze kernmarkten."

Of registreer je om te kunnen reageren.