Home

Achtergrond 109 x bekeken

Eerlijke chocoladereep in trek

Meer mensen zijn fairtrade-producten gaan kopen, maar per huishouden werd er vorig jaar minder geld aan uitgegeven.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van NCDO, een organisatie die het lot van mensen in arme landen wil verbeteren. De stijging van het aantal kooplustigen schrijft onderzoeksbureau GfK toe aan verbreding van het aanbod. Vooral chocola was meer in trek, nadat Verkade fairtrade-producten opnam in het assortiment.

In 2008 kocht 28 procent van de Nederlandse huishoudens één of meerdere fairtrade levensmiddelen. Dat zijn 740.000 huishoudens meer dan in 2006. Gemiddeld ging het in 2008 om 11,37 euro, tegenover 13,12 in 2007 en 15,51 het jaar daarvoor. Het merendeel van de huishoudens koopt fairtrade producten uit ideële motieven, maar vindt ook de goede smaak een belangrijk argument.

Van in totaal zesduizend Nederlandse huishoudens hield GfK bij welke fairtrade-boodschappen werden gekocht. De meest verkochte producten zijn koffie-, fruit- en cacaoproducten. De kopersgroep van fairtrade-cacaoproducten groeide van 1,8 procent van de huishoudens in 2006 naar 8,8 procent in 2008. Het aantal kopers van koffie en fruit steeg in 2008 licht. Nederlanders kopen hun fairtrade-producten steeds vaker bij supermarkten, de verkoop via de Wereldwinkels en Fair Trade Shops bleef stabiel.

De mensen die geen fairtrade-producten in hun boodschappenmand stoppen laten dat vooral omdat ze niet erg betrokken zijn bij ontwikkelingslanden of het milieu. Een andere belangrijke reden is dat ze de eerlijke producten niet of nauwelijks tegenkomen bij het winkelen. Een kleiner deel van de ondervraagden laat de eerlijke producten staan, omdat ze die te duur vinden.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.