Home

Achtergrond 64 x bekeken

Consumentenvertrouwen stijgt

Consumenten hebben meer vertrouwen in de Nederlandse economie dan voorheen.

Zo'n 40 procent van de Nederlanders verwacht dat de economie in ons land er over een jaar beter voor staat dan nu. Dit blijkt uit het Life & Living onderzoek van Trendbox waarvan de resultaten donderdag bekend zijn gemaakt. In de twintig jaar dat deze monitor bestaat, is dit percentage nooit zo hoog geweest. Tot nu toonden de jaren 1997 en 2000 de hoogste percentages optimisten over de economie (respectievelijk 31 en 30 procent).

Volgens directeur Goos Eilander van Trendbox is deze 'opvallende wending' in het denken van de consument een relevant signaal. "Waar er sinds augustus 2007 sprake is van een steeds maar dalend consumentenvertrouwen, duidt deze uitkomst op een mogelijke ommekeer.''
Het onderzoek laat verder zien dat de consument nog wel de hand op de knip houdt. De neiging om niet zo veel geld uit te geven, is zichtbaar bij 74 procent van de ondervraagden. Ook dat getal is hoger dan ooit tevoren. De consument bespaart vooral op uitgaven aan kleding en interieur.

Ten slotte valt op dat de waardering van de euro blijft toenemen. Nu vindt 37 procent dat de euro goed is voor Nederland, vorig jaar was dat 28 procent en in 2005 zag nog maar 10 procent iets in de euro. Bijna de helft van de consumenten (48 procent) meent dat Nederland profiteert van de Europese Unie. Vier jaar geleden was dat nog slechts 29 procent.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.