Home

Achtergrond 70 x bekeken

Supermarkten hanteren verschillende rijpingsperiodes

Er blijken geen vaste regels te zijn voor de rijpingsperiode van kaas.

Supermarkten en kaasmerken hanteren verschillende periodes om hun kaas jong, belegen of oud te noemen. Dure kaas hoeft niet per se langer gerijpt te zijn dan goedkopere. Dat blijkt uit een onderzoek in de Gezondheidsgids van de Consumentenbond.

Supermarkten en kaasmerken hebben allemaal hun eigen richtlijnen. Aan een korte rijpingstijd zijn minder kosten verbonden voor opslag in een pakhuis en hoeft de kaas minder vaak te worden gedraaid.

Dirk van den Broek noemt zijn Goudse al extra belegen na 24 weken, terwijl Lidl dat doet na 31 weken. De verschillen tussen supermarkten bij oude kaas zijn nog groter. Westland, de maker van Old Amsterdam, wil niet zeggen welke rijpingstijd het bedrijf aanhoudt. Ook C1000 en Uniekaas geven geen informatie prijs. Uit het onderzoek blijkt dat de kaasmakers zich wel netjes houden aan hun eigen criteria.

In een reactie op de test lieten meerdere bedrijven weten dat de rijpingsperiode niet het enige criterium is dat bepaald in welke categorie een kaas valt. Ook de smaak is belangrijk. Die hangt weer af van de receptuur en rijpingscondities.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.