Home

Achtergrond 87 x bekeken 1 reactie

Sector twijfelt aan IKB-logo voor verse AGF

Productschap Tuinbouw (PT) en handelskoepel Frugi Venta hebben grote twijfels over het Ik Kies Bewust-logo (IKB-logo) voor verse groente en fruit.

"Het is de vraag of het verstandig is om verse groente en fruit onder hetzelfde logo te voeren als niet-verse producten. Groente en fruit zijn per definitie gezond", laat een woordvoerder weten. Volgens hem zijn er vanuit de achterban zorgen geuit over het IKB-logo. "Telers kunnen zich moeilijker onderscheiden van andere productgroepen."

De Stichting Ik Kies Bewust (SIKB) heeft het PT uitgenodigd om op gesprek te komen. "Er zijn volgens de stichting veranderingen op komst", licht de woordvoerder toe. Op internet is een hevige discussie ontstaan over het nut van het IKB-logo voor verse groente en fruit. De website Foodlog meldt dat PT en Frugi Venta van het logo afwillen.

Het PT erkent dat er twijfels bestaan, maar ontkent het logo in de ban te willen doen. "Poducten met een IKB-logo zijn gezonder dan andere producten omdat ze bijvoorbeeld minder toegevoegd zout en suiker bevatten. Producenten mogen een IKB-logo voeren als ze goedgekeurd zijn door de SIKB. Het keurmerk dat sinds 2006 bestaat, heeft sindsdien een flinke opmars gemaakt. Zo’n 114 producenten met in totaal 3.500 levensmiddelen voeren het logo. Het betreft grofweg duizend producten op basis van groente en fruit.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    IKB-banner

    Daar is de bekende denkfout weer: je kunt niet zeggen dat producten met IKB-logo gezonder zijn dan andere producten. In veel gevallen gaat het namelijk om producten uit nogal ongezonde productgroepen, de IKB producten zijn dan de minst ongezonde uit die groep, maar dat maakt ze niet gezond!

Of registreer je om te kunnen reageren.