Home

Achtergrond 222 x bekeken 3 reacties

Opmars huismerk brengt kwart A-merken in gevaar

De opkomst van versproducten en huismerken duwt een kwart van de A-merken in de gevarenzone.

Dat concluderen Rabobank, de Efmi Business School en het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke studie. "Het marktaandeel van huismerken groeit sinds 2003 met een procentpunt per jaar. We verwachten afvlakking, maar in 2020 zal het huismerkaandeel ongeveer 32 procent beslaan, tegen 25 procent nu", stelt Marcel van Aalst, directeur onderzoek van Efmi Business School.

Een kwart van de A-merken heeft volgens het onderzoek te weinig meerwaarde ten opzichte van het huismerk. Van Aalst: "Als deze merken er de komende jaren niet in slagen die meerwaarde te realiseren, verliezen zij hun bestaansrecht en verdwijnen zij richting 2020 uit de schappen."

De opkomst van versproducten kan volgens het rapport ertoe leiden dat de markt voor merken in vlees, groente en fruit gaat uitdijen. Dat betekent dan wel dat ook de primaire sector erin moet slagen zich te onderscheiden. Zuivelonderneming FrieslandCampina en Unilever erkennen dat huismerken aan belang winnen, maar stellen de concurrentie niet te vrezen. "Voor dagverse melk is het lastig onderscheidend vermogen te realiseren", aldus een woordvoerder van FrieslandCampina. "Maar verder zien wij genoeg mogelijkheden waarde toe te voegen."

Laatste reacties

  • no-profile-image

    goede boer

    Supermarkten kunnen ook dit trucje toepassen heb ik gemerkt. Huismerken staan veelal op borst hoogte in de schappen. De A-merken daarentegen staan of hoog of laag in dezelfde schappen. Zodat je of hoog moet reiken of moet bukken om een A-merk te bemachtigen. Het huismerk op borsthoogte is dan een stuk gemakkelijker om in de winkelwagen te doen.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Een tijdje terug moesten we als boeren nog flink in de cooperaties investeren zodat die goede A merken konden ontwikkelen, die Gert van Dijk van de cooperatieve raad oid was daar nogal druk mee, maar nu hoor je ze daar niet meer over. De melkfabrieken zijn gewoon dozenschuivers geworden. Nou dat kunnen we als boeren zelf ook wel. Ga eens aan het werk voor ons zuivelcooperatie's , doe waar je voor opgericht bent!!!!!!

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Klinkt nogal arrogant van unilever en Frieslandcampina. Het zijn nog altijd de supermarkten die de marge's op hun produkten in de schappen bepalen. En melk is melk volgens de woordvoerder van Frieslandcampina. Zo'n domme uitspraak zul je van de cola fabrikanten niet horen. Een huismerk is geen Pepsi Cola en zeker geen Coca Cola.
    En juist dáár zit het verschil; te weinig onderscheid in smaak en belevingswaarde van dagverse melk ten opzichte van de huismerken. Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan Peijnenburg , onderscheidend, herkend en erkend in de consumentenmarkt. En als de supermarkt gaat knijpen levert Peijnenburg niet meer, en kunnen de supermarkten op hun kop gaan staan. Ik heb nog altijd groot respect voor de kordate opstelling en ruggengraat van Peijnenburg. Daar kunnen de zuivelcoöperaties nog wat van leren. Maar zolang de besturen van zuivelcoöperaties de uitbetalingsprijs van leden als sluitpost zien blijft het aansappelen.

Of registreer je om te kunnen reageren.