Home

Achtergrond 68 x bekeken

Ondernemers steunen elkaar in crisistijd

De economische crisis lijkt onder ondernemers te leiden tot solidariteit.

Acht op de tien (84 procent) zegt collega's te willen ondersteunen de komende maanden. Dat doen ze dan door bij hen evenveel (61 procent) of zelfs meer (23 procent) producten en diensten af te nemen. Dat blijkt althans vandaag uit een onderzoek van TNS NIPO onder zeshonderd ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), in opdracht van De Telefoongids & Gouden Gids.

Ruim de helft (59 procent) van de ondervraagden verwacht dat in 2009 de economische recessie niet hen zelf, maar juist de ketens en multinationals raakt. Succesvol ondernemen anno 2009 betekent dat er aandacht is voor lokale klanten, vindt 56 procent.

Een derde (33 procent) van de ondernemers vindt dat zolang er geen verlies wordt gemaakt, men succesvol onderneemt. Bijna de helft van de ondernemers geeft aan dat hun succes in 2009 belemmerd zou kunnen worden door minder klanten (49 procent). Volgens ruim zes op de tien bestaat de kans dat zij in 2009 minder succesvol zijn door een lager bestedingspatroon van klanten.

Ondernemers denken als ze wordt gevraagd naar de definitie van succes vooral aan gezondheid en geluk. Daarna volgen financiële gezondheid, het bereiken van doelen en dromen waarmaken.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.