Home

Achtergrond 115 x bekeken

Omzetgroei supermarkten vlakt af

Nederlandse supermarkten hebben in februari de omzet met 2,2 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.

Daarmee is sprake van een afvlakkende omzetgroei. In januari werd op jaarbasis nog 6 procent meer omzet behaald. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK woensdag publiceerde. Volgens GfK wordt de afvlakking van de groei veroorzaakt doordat klanten per bezoek minder afrekenen. Er is nog wel sprake van groei omdat de waarde van de kassabon is gestegen.

Bij de vergelijking van januari met februari is wel sprake van een vertekening. De omzet kreeg in januari een extra duw doordat de jaarwisseling gunstig viel en er sprake was van ijspret rond het tweede weekeinde, waardoor consumenten meer uitgaven.

”Maar als we de cijfers corrigeren voor deze factoren, was er nog steeds sprake van een afvlakkende groei van de omzet”, stelde hoofdonderzoeker Joop Holla van GfK. Volgens hem heeft dat alles te maken met de economisch mindere tijden. ”De consument wordt toch wat onzekerder.”

GfK stelt dat consumenten gevoeliger worden voor het belang van de prijs van producten. Dit argument won in januari al terrein ten opzichte van andere aankoopredenen in een lijstje van de marktonderzoeker. Supermarkten haken er op in en concurreren vaker met aanbiedingen en acties. ”Maar van een prijzenoorlog is geen sprake”, aldus Holla.

Eerder zei GfK te verwachten dat de omzet van Nederlandse supermarkten dit jaar met 2,5 procent stijgt. In 2008 namen de inkomsten nog met 6,2 procent omhoog. Vorig jaar was er wel sprake van een hoge inflatie, waardoor prijzen omhoog gingen.
Klanten gaven in februari per bezoek € 21,69 uit. Dat was wel meer dan in dezelfde maand vorig jaar (€ 21,51). Maar het betekende een afname ten opzichte van januari dit jaar (€ 22,08).

GfK stelt verder dat de hype van de voetbalplaatjes van Albert Heijn over zijn hoogtepunt is. Holla: ”Waarschijnlijk heeft een groot aantal verzamelaars het album vol.”

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.