Home

Achtergrond 177 x bekeken

Greenery werkt aan energielabel groente

The Greenery werkt aan een logo voor duurzaam en energiezuinig geproduceerde groente en fruit.

De afzetorganisatie mikt onder meer op producten uit de gesloten kas of aardwarmte. Dat is lastig op de markt van bestaande keurmerken, stelt de organisatie. Volgens een woordvoerder van de afzetorganisatie gaat het plan verder dan een logo. "We willen iets diepgaander zijn dan alleen een logo, maar een duidelijk concept neerzetten dat onderscheidend is op de markt."

Producten als de vleestomaten van Van den Bosch die op aardwarmte worden geteeld, komen hiervoor in aanmerking. Ook andere duurzame producten zouden in zo’n concept passen, zoals groente uit de gesloten kas. Verdere details wil hij niet geven. The Greenery doet de ontwikkeling van het verkoopconcept op eigen initiatief en zonder deelname van andere afzetorganisaties.

Eerder bracht telersvereniging FrEsteem (FresQ) al het logo Weetwatjeeet op de markt, met extra eisen voor milieu, middelengebruik en energie. Dat is inmiddels een officieel keurmerk, maar afnemers twijfelen nog. Daarnaast is er het CO2-logo van Eosta dat vooral op buitenlandse markten producten afzet met het logo. Dat maakt de ontwikkeling van een nieuw verkoopconcept lastiger, erkent The Greenery. "Het is een heel moeilijke discussie. De CO2-thematiek kun je op tweeduizend manieren berekenen en hoe geef je dat weer? Hoe maak je dat consumenten duidelijk? Daar werken we nu aan."

Na de ontwikkeling van ketenbrede keurmerken als Milieubewuste Teelt (MBT) en Milieukeur in de jaren negentig, gebruikt de teelt keurmerken nu als marketinginstrument. Volgens Milieudefensie is het een goede zaak dat voorlopers hun producten op deze manier op de markt brengen. "Keurmerken als Weetwatjeeet zijn voldoende onderscheidend. Dat valt aan consumenten uit te leggen", zegt projectleider Wouter van Eck. Milieudefensie zal in de eigen campagne ook publiciteit maken voor dit label.

Of registreer je om te kunnen reageren.