Home

Achtergrond 184 x bekeken

Fusie maakt weg vrij voor concurrent Arla

FrieslandCampina moet de verkoopwaarde van de fabriek in Nijkerk direct doorsluizen naar de leden. Dat betoogt Peter ten Hoeve van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond.

'Synergie' was de bezweringsformule die Friesland Foods en Campina gebruikten als voordeel van de fusie. Het samengaan zou meer opleveren dan de beide coöperaties apart. Een + een = drie. Dit laatste is inderdaad correct. Door de fusie is er inderdaad een derde partij bijgekomen. Als Arla Foods Friesland Foods Fresh Nijkerk overneemt samen met de merken van onder meer Friesche Vlag, komt er een geduchte concurrent bij voor FrieslandCampina.

Arla geeft op haar website aan dat ze Duitsland en Polen als een thuismarkt beschouwt. Hier zal flink worden geïnvesteerd om te kunnen expanderen. Nederland ziet ze volgens de site als een tactische markt waarin alleen verkoop plaatsvindt en geen investeringen zullen worden gedaan. Deze berichtgeving over de strategie op de site is achterhaald. Op haar homepage prijkt dat Arla voornemens is om Nijkerk over te nemen.

Blijkbaar wordt Nederland nu ook als thuismarkt behandeld. Dit zal betekenen dat in de Nederlandse zuivelmarkt een geduchte concurrent is binnengehaald met een forse expansie strategie. Arla Foods is dan ook geen kleine zuivelonderneming; ze heeft een fors investeringsvermogen. Velen wijzen naar Neelie Kroes als schuldige voor deze constructie. Dit is niet geheel correct. Het zijn de bestuurders van Friesland Foods en Campina die de fusie onder deze voorwaarden hebben door laten gaan.

Het is ook mogelijk om de ontwikkelingen rond Friesland Foods Fresh positief in te zien. De 'synergie' zou altijd bij de leden terechtkomen. Laat dan de overnamesom die Arla betaalt rechtstreeks terugvloeien via een bonus aan alle leden. Ze hebben altijd geïnvesteerd in merken met toegevoegde waarde door de inhouding op melkgeld/winst. Nu via Arla gecashed kan worden, hebben de leden recht om hun geïnvesteerde vermogen weer terug te krijgen. Een dergelijke verkoop zou buiten de opbouw van de prestatiemelkprijs behoren te vallen. De verkoop valt niet te zien als een prestatie uit de zuivelmarkt. De lage melkprijs van FrieslandCampina noopt zeker hiertoe.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.