Home

Achtergrond 127 x bekeken 5 reacties

Onverantwoord gestunt

En weer loopt de actiegroep Wakker Dier er mee weg. De organisatie neemt terecht het onverantwoorde gestunt met vlees van supermarkt C1000 op de korrel.

De landbouw hult zich jammer genoeg in stilzwijgen en krijgt zodoende zelfs (onterecht) de schuld. Veehouders (organisaties) en vleesconcerns hadden natuurlijk allang moeten ageren tegen C1000. In plaats van op kwaliteit stunt deze keten met irreële prijzen als een euro voor 500 gram rundergehakt of een kilo varkensrollade voor € 2,50.

Dat is onethisch, zegt Wakker Dier. Een prima term, al wil de organisatie dan weer doen geloven dat die prijzen alleen mogelijk zijn door de wijze van dierenhouderij. Dat verband is er helemaal niet: C1000 legt zwaar toe op deze stuntaanbiedingen en hoopt met andere producten en extra toeloop dat weer goed te maken. Dat lukt kennelijk, want C1000 zou veel extra klanten trekken.

Daarmee is gelijk maar weer eens aangetoond dat de consument zich enkel laat leiden door de portemonnee. De agrarische sector moet krachtig afstand nemen van dit soort acties. Maak de klant bij de C1000 duidelijk dat dit gedoe over de rug van de boer gaat, of sterker: lever een tijd niet aan C1000. Toegegeven, het is economisch moeilijk zo’n eenduidige lijn te trekken. Maar eigenwaarde is wat waard.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    oostlander

    Jullie hebben het tenminste door, nu de meeste agrarische ondernemers nog!!

  • no-profile-image

    dirk

    Met dat probleem zit de gehele agrarische sector incl.tuinbouw.Hoe groter de bedrijven worden hoe liever de retail heeft.Die hebben via alle gegevens die wij braaf aanleveren toegang tot onze kostprijs,hoe lager die is des te minder geeft men voor onze producten.Hun regel is dat als elk bedrijf gemiddeld rond modaal uitkomt dan is het genoeg.Wij hebben er misschien intussen wel 10 man personeel voor nodig,tientallen miljoenen euros risico er in zitten en zelf meer als 80 uur in de week bezig,7 dgn per week.Maar de schuld ligt grotendeels bij de ondernemers zelf,men praat elkaar aan als je niet groeit dat je geen toekomst meer heeft.Maar het keerpunt is inmiddels al bereikt als je ziet hoeveel er de zaak niet meer op de rails houden.

  • no-profile-image

    HAS

    ik dacht toch echt te menen dat ik vorig jaar een marketing toets had...

  • no-profile-image

    H.M.Opraus

    Varkensboeren willen meer varkens. Vion vindt dit een goed idee en C-1000, AH en andere grote supermarkten lachen zich kapot. Hoe meer varkens hoe lager de prijs.

    Varkensboeren moeten in Europa hun productie met 50 % inkrimpen gedurende 3 jaar en de macht weer naar zich toetrekken bij VION.

  • no-profile-image

    Johan

    Vandaag vlees, morgen melk, volgende eieren,groenten en fruit, bloemen uit Afrika en dat alles te koop bij de supermarkten tegen spotprijzen. Cum Laude voor de agrarische sector.

    Schaalvergroting= kortprijsverlaging, maar op geen ekele M.A.S. of H.A.S worden te toekomstige ondernemers geleerd "voor wie ze produceren "en "is daar een markt voor " Wij noemen dit marketing.

    Maar intussen is de agrarische sector opgescheept met toren hoge lasten, rente en aflossingen vanwege de schaalvergroting en dit op aanraden van ZLTO of LTO en banken.

    Om dit te kunnen betalen moet de ondernemers met heel zijn gezin zich kapot werken tegen een salaris van niets.

    Boeren en tuindes reduceer uw productie in Europa. Laat uw organisaties zoals ZLTO en LTO zich druk maken voor een betere prijs van uw produkt. Laat ook organisaties druk uitoefeen op beperking van goedkope import uit Europa.

    Johan.NL

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.