Home

Achtergrond 156 x bekeken

Klant kiest voor goedkopere groente

Consumenten passen hun aankoopgedrag aan door de recessie. Die ontwikkeling signaleert zaadfirma Rijk Zwaan.

In plaats van luxe producten lijken klanten te kiezen voor meer basisproducten. Ook Enza Zaden houdt rekening met die trend.

In de contacten met supermarkten en telers merkt John Coremans, salesmanager bij zaadfirma Rijk Zwaan, dat de markt voor luxe groente minder snel groeit. "Klanten kiezen minder vaak luxe producten en gaan eerder voor bulk. Mensen kiezen voor een goedkoper pakket. Een tomaat is duurder dan sluitkool."

Verschillende rassen

Niet alleen tussen de producten lijkt een verschuiving zichtbaar, ook tussen de verschillende rassen is er zo’n effect. Het is nog niet zichtbaar in de rassenkeuze van telers. "We kunnen daar in de toekomst wel last van krijgen."

Ook bij Enza Zaden is er nog geen verschuiving in het zadenpakket. De keuze voor productierassen bij tomaat in plaats van smaak, wordt vooral ingegeven door de te snelle uitbreiding bij de cocktail trostomaten, zegt directeur Roland Peerenboom van Enza Zaden.

Een verschuiving van de keuzes van consumenten ligt voor de hand, verwacht Peerenboom. "Ik denk dat consumenten eerder voor goedkopere bulktomaten kiezen, dan voor smaaktomaten, die ze meer als luxe zijn gaan zien. Dat luxe segment zal overigens niet weggaan."

Zowel Enza Zaden als Rijk Zwaan past het veredelingsbeleid er niet op aan. Peerenboom: "Onderzoekstrajecten lopen acht, negen jaar. Dat kun je niet omzetten, maar we kunnen zowel productie- als smaakrassen leveren."

Een keus voor meer tomatenproductie kan ook zijn ingegeven door de sterkere druk op de marges door het inkoopbeleid van supermarkten. "Dat is jammer", zegt Peerenboom. "Iedereen trekt zich weer terug op kiloproductie en een efficiëntere productie."
Ook Coremans verwacht niet op korte termijn het veredelingsprogramma aan te passen.

Of registreer je om te kunnen reageren.