Home

Achtergrond 826 x bekeken 19 reacties

Internet tools voor de landbouw

In Boerderij staat deze week een artikel over internet en landbouw. Hier zijn de bijbehorende links. Iedereen is van harte uitgenodigd om voorbeelden van web2.0 en landbouw toe te voegen via de comments.

Web 2.0 is een verzamelnaam voor een nieuwe generatie Internet toepassingen: Hyves , MSN, YouTube, blogs, marktplaats, discussie forums. Deze tools hebben gemeen dat ze de gebruiker centraal stellen. Iedere gebruiker kan zelf zijn bijdrage plaatsen en die user generated content is door anderen te bekijken. Maar wat betekent web2.0 voor de landbouw en het platteland?

Contacten veranderen

Er zullen veranderingen zijn op op drie vlakken. Boeren gaan anders kennis vergaren, anders onderling communiceren en anders communiceren met derden. Met web2.0 verandert er dus meer dan dat internet vol komt te staan met onzin. Er komen andere organisatie- en verdienmodellen in zicht, we hebben meer mogelijkheden om samen te werken. Frank Verhoeven heeft een adviesburo Boerenverstand en is mede-eigenaar van Boerenbox, een bedrijf dat regionale produkten levert als hip relatiegeschenk. Hij gebruikt een weblog en is aanjager van Guus. “Web2.0 werkt écht! Het aantal lezers en het aantal reacties neemt toe en dat geeft energie om ermee door te gaan.”

Co Scholten, internet ondernemer op het gebied van landbouw, beheert onder andere een goedbezocht prikbord voor melkveehouders, is eigenaar van Nieuwsgrazer.nl. “Op het prikbord krijg ik gemiddeld 40.000 pageviews per dag. Meest zijn het boeren. Ze hoeven niet in te loggen, dus de drempel is laag om mee te discussieren. Ik blijf zelf relevante content aandragen, maar voor het handhaven van een collegiale sfeer helpt de groep zelf ook heel goed mee."

Harry Roetert, projectmanager plattelands ontwikkeling bij Stimuland heeft initiatief genomen een online community rond Platteland. Hij werkt al jaren in plattelandsontwikkeling en koestert het idee van een brede multi-sector community rond het thema platteland. “Zo'n community is een uitstekende plek om contacten te leggen die je eigen kringetje ontstijgen. Je kunt er proefballonnetjes oplaten en kennis nemen van waar anderen mee bezig zijn. En tegenwoording hebben we de tools die het mogelijk maken. Ning is een fantastische tool, lijkt wat op Hyves, maar dan voor één community."

Deze mensen kennen elkaar via Guus, een verzamelbundel van links die leden van de community aan elkaar aanbevelen. Het doel is kennisuitwisseling en vitalisering rond het thema platteland. Guus draait om content aggregation. Het is dus geen forum of e-magazine met een redactie, maar een soort eeuwige stroom van interessante sites, die leden aan elkaar tonen.

Web2.0 termen en voorbeelden uit de landbouw

YouTube is een verzamelsite waar videos “geparkeerd” staan. Je kunt deze filmpjes vervolgens gemakkelijk opnemen (inbedden) in je eigen site. Door te zoeken op bijvoorbeeld 'koeien' of tractor merken vind je heel wat grappige filmpjes.
Voor fotos is er flickr of picasa. Een Nederlandse variant is MijnAlbum. Dit zijn verzamelsites voor fotos. Net als bij YouTube, kun je je fotos hier één keer uploaden en daarna steeds volstaan met het sturen of inbedden van een link in plaats van een zwaar bestand.

Fora zijn er in allerlei soorten en over allerlei themas. Online of per email, soms kun je anoniem reageren, soms moet je eerst lid worden. Een discussie groep kent vaak eigen omgangsvormen. Lees eerst een tijdje mee, of geef een paar keer antwoorden voordat je een vraag stelt. Veel discussie fora zijn slapend.

Een community ontstaat wanneer zich rond een bepaalde site een gemeenschap vormt waarbij de deelnemers een groepsgevoel hebben. Het is dus meer dan zo maar een forum, maar kan heel goed rond een forum gevormd zijn.
Voor 'social networking'; zet je je eigen profiel op een verzamelsite waar je contact met anderen kunt maken: >L code="C02">Hyves, LinkedIn. Hyves is nederlands en meer op de vrije tijd sfeer gericht dan het internationale LinkedIn. Op Hyves zijn meerdere groepen te vinden met landbouw themas.

Een blog is in een paar muiskliks te openen. Meestgebruikt zijn Wordpress en Blogger. Voorbeelden van levendige landbouw fora of communities: Melkquotum prikbord, 'Platteland2.0, Guus, Boeruh.com, Hyves rond Friesland Campina of een betere melkprijs en de fanclub van Opa of verschillende groepen rond plattelandsjongeren zoals PJGU-hyves en die van de KPJ.
Web weider heeft een groep over koeierassen en heeft een aantal landbouw gerelateerde Hyves groepen geinventariseerd.

Voorbeelden van boerenblogs

Zowel Agrarisch Dagblad als Boerderij hebben een aantal bloggers voor hun site. Een mooi voorbeeld van een bloggende boer is: Luc Callemeyn. Hij en een aantal andere boeren en tuinders bundelen hier hun blogs. Andere mooie boerenblogs zijn Koeienboer Jannes, Velthuis in Denemarken, Reuvies in Amerika en Agralog over mechanisatie.

Het is grappig om te zien dat de officiele instanties en organisaties eigenlijk een achterstand hebben op web2.0. Op inhoud en kennis gebied is er veel te verwachten van Agro portals, zoals Melkvee Academie met MelkveeConnect, VarkensNET en Groenweb.nl.
Boerderij.nl heeft ook steeds meer mogelijkheden voor interactie voor gebruikers: zo kunnen lezers reageren op heel veel artikelen, er zijn blogs van boeren uit het buitenland en je kunt foto's insturen. En sinds kort de Vraagbaak, een forum waar je landbouw gerelateerde vragen kunt stellen.

Wie heeft meer mooie web2.0 voorbeelden uit de landbouw?

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    boer

  • no-profile-image

    josien kapma

    Beste Boer, Noord Holland,

    Mooie site van knedo stables, en leuk bedrijf. Leuk dat de relatie tussen boerderij en bord gemaakt wordt. Een mooi voorbeeld waarin contact met de consument gemaakt wordt.
    De site wordt wel regelmatig geupdate, maar heeft geen mogelijkheid tot interactie. Het is dus geen web2.0 voorbeeld. Bij een web2.0 site kan de gebruiker zelf dingen beinvloeden. Op zijn minst reacties toevoegen dus.

  • no-profile-image

    Tinus Guichelaar

    Volgens mij ben je de concurrentie een beetje vergeten :-)

    Even een reactie op je blog hier:

    http://www.tractorfan.nl/topic/2832/

    Voor de duidelijkheid, TractorFan is:

    [x] Community
    [x] Photo sharing
    [x] Photo map
    [x] Video sharing
    [x] Forum
    [x] News & Comments
    [x] Content Agregator
    [x] RSS

    Het heeft dagelijks 5x zoveel pageviews als Nieuwsgrazer (200.000). Daarnaast is het geïntegreerd met de Blogs op Hyves.

  • no-profile-image

    Tractor-Forum.nl

  • no-profile-image

    josien kapma

    Cool! Ik heb jullie (tractor forum en tractorfan) zeker niet bewust overgeslagen... ben gewoon niet zo erg trakker gericht. Mijn eigen vaste stekken én mijn zoektochten hebben meer te maken met melkveehouderij, plattelandsontwikkeling...
    Ik heb ook nooit gezegd compleet te zijn en ben blij dat mijn plaatje hiermee completer wordt... Wie Volgt?! er is vast veel meer.

  • no-profile-image

    Stephan

    (ben gewoon niet zo erg trakker gericht.)Lang leve de spellings corrector.

    Gr. Stephan

  • no-profile-image

    Jorg van Kessel

    Naar aanleiding van het bovenstaande artikel, dacht ik aan http://www.efresh.com , dit is namelijk een perfect voorbeeld van een succesvolle internet toepassing voor de agrarische sector.
    Efresh.com is een website die open handel bevorderd en marktgerelateerd nieuws publiceerd voor de versindustrie (oa. Voor melkproducten, bloemen, vlees enz.). Verder kunnen boeren online simpel en snel in contact komen met kopers. Boeren kunnen een offer plaatsen waarin ze een bepaald product beschrijven en prijs aangeven, waarna kopers wereldwijd hierop kunnen reageren. Efresh.com heeft meer dan 50 duizend geregistreerde leden wereldwijd, en is een uniek in z’n soort.

  • no-profile-image

    josien kapma

    interessant. een soort marktplaats of ebay voor verse produkten. Heb je er ervaring mee Jorg?

  • no-profile-image

    Jorg

    Ja ik gebruik voornamelijk http://www.efresh.com voor nieuws over de vlees industrie. Er wordt regelmatig informatie gegeven over de laatste trends en internationale ontwikkelingen. Ik heb wel van collegas positieve reacties gehoord over de handel mogelijkheid die eFresh aanbiedt

  • no-profile-image

    Henk

    Ik vind dit wel een heel objectief oordeel. Er zijn vele websites niet genoemd en dat vind ik wel erg jammer. Ik mis bijvoorbeeld www.landbouwfilmpjes.nl, de site voor landbouwgerelateerde filmpjes, maar ook andere websites.

  • no-profile-image

    josien kapma

    Dag Henk,
    bedankt voor je bijdrage. Ik kreeg al eerder op mijn kop dat ik niet erg compleet was. Prima. Dit is juist een poging om een beter en completer beeld te krijgen van levendige landbouw communities of blogs. Weet je meer? Deel het!

  • no-profile-image

    Harm Buizer

    Ik kijk altijd op die forum van DCA, aardappelmarkt.nl en uienmarkt.nl. Reageren altijd veel boeren op kom er elke dag.

  • no-profile-image

    josien kapma

    bedankt ook, harm. Zo allemaal bijelkaar wordt het leuk! ik zal wel weer eens een overzichtje maken. maar wat missen we nog? varkenshouders?!

  • no-profile-image

    Rammert

    Nooit van DCA gehoort Josien? Zij hebben op hun website alle belangrijke agraische markten dus ook varkens en melk onderverdeeld. Per markt is er een forum waarveel op gediscussieert wordt.

  • no-profile-image

    josien kapma

    Rammert, ik leer veel bij. dank!

  • no-profile-image

    De Gier

    Ik kende DCA ook nog niet. Maar het is zeer interessant zeg ik zelf. Bedankt voor deze tips. Die ga ik zeker vaker bezoeken. Wel een schande eigenlijk dat ze die niet in dit artikel genoemd hebben.

  • no-profile-image

    josien kapma

    ja vind het ook schande :). maar zo zie je maar: de weg vinden is echt niet altijd zo voor de hand liggend als het lijkt. wat mij betreft inventariseren we nog even verder...
    wellicht dat het een volgende keer vollediger is dan.

  • no-profile-image

    DE GIER

    Via de DCA-Site kan je ook op de website ziezo.biz komen. Hier staan alle agrarische nieuwtjes op en kan je ook mee discuseren. Dus deze hoort er ook wel bij!

  • no-profile-image

    Cor

    Wees blij dat Boerderij dit doet en de mogelijkheid geeft tot aanvullen van de sites, zelfs met concurrenten. Ik ken een aantal forums waar links naar Boerderij en/of nieuwsgrazer niet genoemd worden, terwijl ze er wel het nieuws vandaan 'jatten'.

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.