Home

Achtergrond 63 x bekeken

Heineken gaat harder in kosten snijden

Bierbrouwer Heineken onthoudt zich van het doen van een voorspelling voor 2009.

Het effect van de economische neergang is niet duidelijk en heeft volgens Heineken ook uitdagingen. Het concern gaat harder in de kosten snijden en lanceert een nieuw bezuinigingsprogramma. Dat maakte de brouwer woensdag bekend.

De omzet over 2008 bedroeg 14,3 miljard euro, 27 procent meer dan een jaar eerder. De operationele winst voor bijzondere uitgaven kwam uit op 1,93 miljard euro, 11 procent meer dan in 2007. De omzet werd vooral gestuwd door de overname van de Britse brouwer Scottish & Newcastle.

Onder de streep hield Heineken 1,01 miljard euro over. Die kwam flink lager uit dan een jaar eerder, doordat met name in Groot-Brittannië de biermarkt sterk daalde. Bovendien moest het bedrijf een bijzondere afschrijving doen op de goodwill in Rusland, de investeringen in India en de pubs in Groot-Brittannië.

Heineken, de op twee na grootste brouwer in de wereld, heeft last van flinke tegenwind door een sterk dalende vraag in de Verenigde Staten en Europa en een dalend pond sterling. Bovendien keerde het economische tij.

In totaal verkocht Heineken 161,5 miljoen hectoliter bier. Consumenten in de Verenigde Staten en West-Europa dronken minder Heinekenbier als gevolg van het verslechterde economisch klimaat. In zogeheten opkomende markten zoals Afrika en Azië wist Heineken meer biertjes te verkopen, evenals in Oost-Europa.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.