Home

Achtergrond 68 x bekeken

Food stuwt Britse winkelverkopen hoger

De Britse winkelverkopen lagen in januari tegen de verwachting in 1,1 procent hoger dan een jaar geleden.

Dat komt vooral door de foodsector waar de omzet met 5,1 procent omhoog ging. Bij andere artikelen was juist sprake van een daling met 1,6 procent.

Deskundigen denken dat de opvallende stijging van de foodverkopen toe te schrijven is aan het wegvallen van de vele aanbiedingen die rond de Kerst golden. Bovendien hebben de zware uitverkopen een belangrijke rol gespeeld, aldus het British Retail Consortium.

De detailhandelsorganisatie meldt ook dat de groei tegen het eind van vorige maand begon af te zwakken. ''De cijfers geven enige reden voor wat optimisme. Maar de fundamentele ontwikkelingen zijn niet veranderd. De werkloosheid stijgt snel, het consumentenvertrouwen ligt op een historisch laag peil. We moeten nog zien of deze door de uitverkoop gestimuleerde omzetgroei een eenmalig blipje was,'' zegt Stephen Robinson van de economische afdeling bij het BRC.

Of registreer je om te kunnen reageren.