Home

Achtergrond 70 x bekeken

'Crash typisch voor vliegtuig dat baan niet haalt'

"Het vliegtuigongeluk op Schiphol is een typische crash die je van een vliegtuig verwacht als hij de baan net niet haalt.''

Dat zei hoogleraar Michel Van Tooren van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechnologie aan de Technische Universiteit Delft vandaag.

Ook het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) spreekt van een duidelijk geval van een zogenoemde 'undershoot', de term voor een vliegtuig dat niet op de de ideale hoogte is bij de landing en daardoor de landingsbaan niet haalt.

Van Tooren had nog niet veel over het ongeluk gehoord, maar zag op internet beelden van het ongeval. "Het is een moderne kast en het vliegtuig heeft een een goede reputatie'', stelt Van Tooren. De wetenschapper denkt dat het vliegtuig in drie delen is gebroken door de harde klap op de grond . "Als je heel hard naar beneden klapt, dan wordt de vliegtuigromp technisch gezien behoorlijk op buiging belast. Die breekt dan. Dat gebeurt altijd voor en achter de vleugel.''

Volgens Van Tooren is het de grote vraag wat is misgegaan. "De kist was nog vrij jong dus er is geen sprake van vermoeiing. Waarschijnlijk is er iets misgegaan met de motoren.''

De NLR noemt op basis van historische gegevens drie belangrijke oorzaken: wind, systeem- of motorproblemen of het te hoog, te laag of te snel aan komen vliegen. Wereldwijd zijn er tussen 2003 en 2007 in de commerciële luchtvaart 45 ongelukken geweest door undershoot.

Dat is een per 3,9 miljoen vluchten. In 22 procent was er sprake van gewonden, in 9 procent vielen er doden. Het aantal ongelukken door 'undershoots' was in deze periode 45 procent hoger dan in de vijf jaar daarvoor.

Ook bij het laatste grote ongeluk van Turkish Airlines in 2003 was er sprake van een zogenoemde 'undershoot', meldt de NLR. Het vliegtuig kwam toen ook te laag aanvliegen in de laatste fase van de landing en miste de landingsbaan op 500 meter. Het toestel brak en vloog in brand. Slechts vijf van de tachtig inzittenden overleefden de ramp.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.