Home

Achtergrond 111 x bekeken

'Consumptie van groente weer in de lift'

De consumptie van groente steeg vorig jaar met 2 procent.

Dat meldde het Voedingscentrum op de Promodag van het Groenten Fruitbureau, het oude AGF Promotie Nederland (AGFPN). "We hebben het idee dat de consumptie uit het dal komt, maar nog steeds is de consumptie met 110 gram te laag", zei projectmanager Peter van den Broek van het Voedingscentrum. De aanbevolen hoeveelheid is 200 gram. De consumptie van fruit blijft met circa 100 gram wel gelijk.

Het Voedingscentrum presenteerde op de Promodag de nieuwe voedingscampagnes waarin geen plaats meer is voor een groente- en fruitcampagne. Op de promodag onthulde Groenten Fruitbureau de nieuwe naam en logo’s van het bureau en twee nieuwe campagnes.
Met de 2x2-campagne die later dit jaar start, keert het promotiebureau weer terug naar de oude campagnevorm waarin de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid wordt gepromoot (2 ons groente en 2 stuks fruit). De campagne is de opvolger van de kookdemonstraties FreshFactory. Bij de 2x2-campagne worden bekende Nederlanders ingeschakeld om de consumptie op te krikken.

Met de .NL campagne wil Groenten Fruitbureau Nederlands product in het buitenland duidelijker uitdragen. Directeur Jack Stroeken: "Het is jammer dat Nederlandse topconcepten allemaal mediterrane namen hebben. We telden maar één Nederlandse naam in onze rondgang in het buitenland."

Het Groenten Fruitbureau wil de afzonderlijke campagnes ook sterker verbinden door het 2x2-logo overal bij te gebruiken. Verder praat het bureau met partijen en telers uit de vollegrondsgroenteteelt voor productgroepcampagnes zoals FrissFruit. Ook deze campagne loopt dit jaar af.

De nieuwe campagnes richten zich via telers als Ton Janssen van Tasty Tom direct op de consument. "Zonder te roepen dat we de beste zijn. In het winkelkanaal zijn we te onherkenbaar als Nederlands product."

Of registreer je om te kunnen reageren.