Home

Achtergrond 98 x bekeken

Aandeel Duitse prijsvechter in AGF-afzet groeit

Het aandeel van Duitse prijsvechters in de afzet van verse groente op de Duitse markt is opnieuw gegroeid.

Dat aandeel ligt nu op 53,2 procent. Voor vruchtgroente is dat al bijna 60 procent. Aldi heeft het aandeel niet weten uit te breiden, meldt het marktbureau ZMP.

Prijsvechters worden bij de afzet van groente steeds belangrijker, zo blijkt uit de cijfers. De groei gaat wel geleidelijker dan in de jaren 90, zo signaleert het ZMP. Het aandeel bij glasgroente ligt hoger dan bijproducten als kool. Voor sla en bladgewassen is het aandeel nu 55 procent, voor kool is dat 49 procent.

Aldi

De afzet van verse groente via groothandelsbedrijven is in 2008 op een gelijk niveau gebleven met 20,4 procent. Kleinere winkels en groentezaken hebben een aandeel van 15,2 procent in de afzet van verse groente.

Opvallend is dat Aldi niet meer belangrijker wordt voor de afzet van groente. De grootste Duitse prijsvechter moest toezien dat concurrenten het aandeel nog wel wisten op te krikken.

Wat het effect is van de groei in de afzet via prijsvechters valt moeilijk te zeggen. Deze groep afnemers zijn minder geneigd vaste leveringscontracten af te sluiten. Leveranciers moeten elkaar vaak wekelijks op prijs beconcurreren. Anderzijds zorgen de prijsvechters voor een sterker prijsverloop. Ook zijn de marges van deze keten vaak relatief klein.

Totale verkoop

De totale Duitse verkoop van verse groente steeg in 2008 met 2 procent. De tomaat blijft de belangrijkste groente voor de Duitsers. Gemiddeld eet een Duitser 10,5 kilo verse tomaat per jaar. Door een 12 procent lagere prijs voor paprika steeg hier de consumptie wel.

Paprika is met 4,9 kilo het op vier na grootste groenteproduct in de Duitse winkels. Op plaats zes tot tien staan ijsbergsla, bloemkool, asperge, prei en witte kool. De consumptie van bloemkool steeg wel in 2008, desondanks bleef de groente op de zevende plaats staan in de top tien.

Of registreer je om te kunnen reageren.