Home

Achtergrond 62 x bekeken

The Greenery werkt aan model prijsprognose

The Greenery werkt aan een model dat een juiste voorspelling geeft van de verkoopprijs van product.

Zo wil de afzetorganisatie meer grip krijgen op de markt. Dat model moet de afzetorganisatie helpen de hoogste uitbetaalprijs te realiseren, blijkt uit een personeelsadvertentie, waarin The Greenery zoekt naar stagiaires die het analysewerk uitvoeren. Zelf heeft de afzetorganisatie een afdeling marktonderzoek die inzicht heeft op belangrijke markten en beschikt over prijsgegevens.

Dit nieuwe onderzoek moet leiden tot meer inzicht in de effecten die factoren spelen op de prijsvorming, zoals weer, aanbod en kwaliteit van product. Startpunt voor zo’n onderzoek is bestaand werk van het landbouweconomisch instituut LEI en het Centraal Buro Tuinbouwveilingen (CBT).

Eerder dit jaar bracht het LEI een onderzoek uit naar de prijsvorming van glasgroente. Daaruit bleek dat supermarkten met hun marktmacht een grote rol spelen bij de bepaling van de prijs. Zo toonden onderzoekers aan dat supermarkten stijgende prijzen op de inkoopmarkt sneller doorberekenen dan prijsdalingen. Het onderzoek, waaraan ook Rabobank en Florpartners meewerkten, oogstte ook kritiek door conclusies over marges van de tussenschakels.

Of registreer je om te kunnen reageren.