Home

Achtergrond 87 x bekeken

Supermarktomzet licht gestegen

Nederlandse consumenten lijken gewend te raken aan het aanbiedingsgeweld van supermarkten en veranderen minder snel van winkel.

Dat stelt marktonderzoeksbureau GfK op basis van zijn rapport over supermarktomzetten in Nederland in november, dat vandaag is gepubliceerd.

De omzet in supermarkten ging met 0,8 procent omhoog, de laagste groei in 2009. De opbrengsten stegen van 2,39 miljard euro een jaar eerder naar 2,39 miljard euro. De omzet per kassabon daalde met 0,3 procent tot € 21,82. De cijfers zijn sinds begin dit jaar aan het inzakken. In januari werd nog een omzetgroei van 1,4 procent gemeten en ging het bedrag per kassabon nog met 4 procent omhoog.

Het aantal kassabonnen steeg in november met 1,1 procent. Begin dit jaar was dat 1,9 procent. Dit cijfer piekte in de zomer met een stijging van 6,5 procent, maar zakte daarna weer in.

De omzet over dit jaar tot eind november is gestegen met 3,6 procent tot 28,6 miljard euro. De omzetgroei is volledig te danken aan meer winkelbezoeken, aldus GfK. Het besteed bedrag per kassabon bleef tot eind november gelijk op € 21,68.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.