Home

Achtergrond 153 x bekeken

Onderzoek marktmogelijkheden vlees ouderdieren

De stichting Novipluim onderzoekt de mogelijkheden om het vlees van uitgelegde ouderdieren te bewerken.

De stichting hoopt zo de beleving en waardering van de consument te verbeteren. Dat schrijft Leon Moonen van Novipluim in het ledenblad van de NOP-kring vermeerderaars. De pluimveehouders denken bijvoorbeeld aan bewerking met olijfolie. Binnenkort beginnen een aantal tests en een marketingonderzoek.

Novipluim werd in 2006 opgericht om te zorgen voor een betere verwaarding van het vlees van ouderdieren. Inmiddels zijn 73 vermeerderaars aangesloten die ontevreden waren over de prijs die zij voor hun uitgelegde dieren kregen. Op dit moment wordt dat vooral verwerkt in bijvoorbeeld voorgegaarde producten, waar het de concurrentie met goedkoop Braziliaans vlees aan moet gaan. De bedoeling van Novipluim is om het vlees als apart segment in de markt te zetten. Uit marketingonderzoek van consulente Eline Wielenga blijkt echter dat consumenten het vlees minder waarderen dan gewone kip.

"Het vlees van de ouderdieren wijkt te veel af van het referentiekader wat de consument heeft bij pluimveevlees. Die denkt bij kip aan kuikenfilet: mals en neutraal van smaak", ondervond Wielenga. Het ouderdierenvlees heeft een vlezigere structuur en meer smaak dan gewone kip. Uit een smaaktest onder consumenten bleek dat dit niet gewaardeerd werd. "De meerwaarde wordt niet begrepen. Hierdoor wordt het vlees als te taai ervaren."

Toch ziet Wielenga afzetmogelijkheden voor het vlees. Het marktaandeel van kippenvlees groeit en het moet volgens haar mogelijk zijn om het vlees van Novipluim als aparte variant in de markt te zetten.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.