Home

Achtergrond 99 x bekeken

Lidl wint marktaandeel met versproducten

Supermarktketen Lidl slaagt erin om marktaandeel te veroveren door te richten op verse, duurdere en kwalitatief betere producten.

Concurrent Aldi slaagt er nog niet in te profiteren van de crisis. Het marktaandeel van Aldi is volgens cijfers van marktonderzoeksbureau AC Nielsen de laatste anderhalf jaar gelijk gebleven op 8,4 procent. Lidl daarentegen zag het marktaandeel groeien van 4,4 naar 5,4 procent. Bijna elke maand groeit Lidl met tenminste 0,1 procent.

Directeur Joop Holla van Gfk Panel Services ziet een oorzaak in de strategie van Aldi. "Aldi verliest niet alleen in Nederland de concurrentiestrijd maar ook elders in Europa omdat het de formule heel strak hanteert en bijna nooit wijzigt."

Lidl pakt het verssegment goed op, aldus Holla. "Zowel qua vlees als AGF verkoopt Lidl steeds meer en ook kwalitatief goede producten. Daarnaast hebben ze ondanks hun prijsfocus een relatief groot aanbod biologische en Fair Trade producten."

Dat de van oudsher als duurder ervaren ketens als Albert Heijn geen terrein verliezen ten opzichte van de discounters vindt Holla verrassend. "De afstand tussen Albert Heijn en de discounters is zowel gevoelsmatig als echt afgenomen." Aldi had vier jaar geleden een marktaandeel van een kleine 10 procent. Sinds 2006 is het marktaandeel dalende, mogelijk omdat de economie in 2006 en 2007 aantrok.

Of registreer je om te kunnen reageren.