Home

Achtergrond 107 x bekeken 1 reactie

Groentesector steekt geld in tv-programma’s

GroentenFruitBureau steekt geld in minstens zeven afleveringen van een kookprogramma van RTL 4.

De serie Taste of Life Basics van tv-kok Rudolph van Veen belicht in deze afleveringen champignons, oesterzwammen, paprika, ui, appel en aardappel. Eén uitzending belicht speciale nieuwe kleine producten (specialty’s). Het is de eerste keer dat de groentesector zo structureel geld steekt in tv-sponsoring. "We hebben eerder wel eens wat gedaan met paprika bij Life and Cooking", zegt directeur van GroentenFruitBureau Jack Stroeken.

GroentenFruitBureau krijgt inspraak in de uitzending en hoe het product aan het licht komt. Zo is in samenspraak met het GroentenFruitbureau Rob Baan gekozen als tv-deskundige. Producten van zijn eigen bedrijf Koppert Cress komen in de uitzendingen niet aan bod, zegt GroentenFruitBureau Jack Stroeken. "We willen het puur houden, maar we denken dat hij de boodschap goed kan vertellen."

Hoe groot de financiële bijdrage is van de sector, wil Stroeken niet zeggen. "Er is geen extra geld van het Productschap Tuinbouw voor vrijgemaakt." Deels wordt het bekostigd uit lopende campagnes of extern gefinancierd. "Met andere telers lopen directe financieringsafspraken." Stroeken sluit niet uit dat het aantal gesponsorde uitzendingen nog toeneemt. "We praten nog met een aantal groepen telers en afzetorganisaties."

Het bureau wil de planning zo aanpassen dat de tv-aandacht vraagondersteunend werkt, maar het eerste uitzendschema is in het eerste kwartaal van 2010. De herhalingen zijn later, maar de partijen kiezen ook voor ondersteuning via internet.

Eén reactie

  • no-profile-image

    kani Baal

    DAAROM heb ik dus een takke tufus hekel aan dat soort programma's. Degene die betaalt gaat de inhoud van het programma bepalen. Je weet dus nooit of datgene wat te zien en verteld wordt de waarheid is. De marketings jongens en meisjes zullen wel weer trots zijn. Als ik kijk dan kijk ik met de nodige argwaan.

Of registreer je om te kunnen reageren.