Home

Achtergrond 71 x bekeken

Geen 16? Geen druppel

Pubers krijgen nog duidelijker te horen dat drinken onder de zestien taboe is.

'Geen 16? Geen druppel' wordt de nieuwe leus, die de bestaande slogan 'Alcohol onder de 16 natuurlijk niet' gaat vervangen. Onder meer de horeca, de drankfabrikanten en de supermarkten maakten vandaag de nieuwe leus bekend.

Heinekentopman Philip de Ridder gaf aan graag wat omzet kwijt te raken als het erom gaat zijn pilsjes op een verantwoorde manier aan de man te brengen: geen drank onder de zestien en daarboven met verstand een biertje drinken. De leus zal niet alleen in drankreclames te zien zijn, maar is ook terug te vinden in kroegen, sportkantines en supermarkten.

Minister André Rouvoet voor Jeugd en Gezin schaarde zich ook achter het nieuwe logo. Toen hij aantrad als minister, stoorde hij zich aan de toenmalige boodschap 'Alcohol onder de 16, nog even niet'. Het zou suggereren dat jongeren op hun zestiende de biertap wijd open mogen zetten.

Het kabinet heeft al maatregelen aangekondigd om drinken onder de 16 in te dammen. Jongeren mogen niet meer met drankflessen over straat, drankreclame op radio en tv mag pas na negen uur 's avonds en gemeenten gaan experimenteren met het optrekken van de leeftijdsgrens van 16 naar 18 jaar. ,,Als dit werkt, moeten we dat heel breed doorvoeren'', zei Rouvoet donderdag. Hij voelt er veel voor om de grens op 18 jaar te stellen.

In de Tweede Kamer zijn het vooral Rouvoets partijgenoten van de ChristenUnie die hierop hameren, maar een meerderheid is voor betere handhaving van de grens van 16 jaar. Het kabinet houdt daar ook aan vast en wil eerst kijken hoe de experimenten uitpakken.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.