Home

Achtergrond 103 x bekeken

Eurlings voelt voor toltunnel bij Rotterdam

Verkeersminister Camiel Eurlings heeft geen bezwaren tegen het heffen van tol om een tweede oeververbinding onder de Maas bij Rotterdam te financieren.

"Tol kan deels de aanlegkosten dekken'', zei Eurlings maandag in de Tweede Kamer. Een motie van CDA en VVD pleit voor tolheffing om de nieuwe tunnel sneller te kunnen aanleggen. De bewindsman zei dat de Westerschelde-toltunnel ook met privaat geld is aangelegd. Gebruikers betalen zo die kosten terug. "Ik hoop dat dit een schoolvoorbeeld van publiek-private samenwerking kan worden'', aldus Eurlings.

Hij waarschuwde wel dat de tol alleen geldt voor de met het bedrijfsleven betaalde infrastrucuur. "En niet voor met belasting betaalde wegen.''

Rotterdam, enkele omliggende gemeenten en het bedrijfsleven willen dat de verbinding er al in 2020 ligt. De Rotterdamse haven zou zo beter bereikbaar worden en het Westland en Oost-Voorne beter ontsluiten. De keuze voor deze nieuwe oeververbinding ten westen van de Beneluxtunnel gaat tussen de Blankenburgtunnel en de (meest westelijk gelegen) Oranjetunnel. Minister Eurlings streeft ernaar in de eerste helft van 2010 een voorstel in te dienen.

Volgens CDA-Kamerlid Ger Koopmans willen het Rotterdams havenbedrijf en de regio meebetalen aan de tunnel en investeringen via een tolsysteem terugverdienen. Het bedrijfsleven wordt de grootste gebruiker en betaalt dus de weg, en niet de 'gewone' automobilist, aldus Koopmans.

Over de motie stemt de Kamer donderdag. De tweede regeringspartij PvdA zal volgens Kamerlid Lia Roefs waarschijnlijk voorstemmen en daarmee lijkt een meerderheid verzekerd.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.