Home

Achtergrond 85 x bekeken 1 reactie

CBL: meer inkopers dan verkoper AGF

Voor verschillende soorten verse groente en fruit zijn er op de Nederlandse markt meer inkopers dan verkopers.

Daardoor is er voor deze markten helemaal geen dominante positie van supermarkten. Dat zegt Marc Jansen, manager consument en kwaliteit van supermarktkoepel Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL). Hij reageert daarmee op de signalen over te grote marktmacht van supermarkten. "Die discussie loopt al maanden, maar als je goed kijkt naar het aantal kopers, dan zijn het er veel meer dan verkopers. Dat argument moet de sector niet te vaak gebruiken."

De Nederlandse inkoopmarkt is misschien wel verdeeld in drie grote blokken, maar verse groente en fruit wordt nog deels ingekocht door ketens zelf. "Superunieleden kopen veelal zelf hun verse groente en fruit in. Marktmacht is hier dus niet echt van toepassing."

De koepel voor supermarkten is niet tegen bundeling van het aanbod onder telers, zoals in een associatie voor producentenorganisaties (APO). Jansen: "Zolang het binnen de mededingingswet blijft, hebben we geen bezwaar dat leveranciers marktmacht proberen te ontwikkelen. Als er geen misbruik van wordt gemaakt zullen we geen stappen ondernemen richting de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa, zoals sommige belangenorganisaties wel doen."

Eén reactie

  • no-profile-image

    maike

    Dat maakt eigenlijk niks uit.
    Waar het om gaat is dat een product meerdere malen aangeboden wordt. Daardoor is het niet duidelijk hoe groot het aanbod is, waardoor het lijkt dat er meer op de markt wordt aangeboden als er daadwerkelijk is.

    Voorbeeld: Een doos paprika komt bij de veiling binnen, de verkoper van de veiling biedt deze doos op dinsdag aan. Ondertussen is er een handelaar die nog geen doos paprika in handen heeft, maar deze wel op maandag aan het verkopen is aan de Lidl voor laat zeggen 50 cent per kilo. Dan moet hij er nog wel even voor zorgen dat hij ze ook kan leveren. Dus belt hij de verkoper van de veiling dat hij paprika's wil kopen voor minder dan 50 cent. Ondertussen heeft de inkoper van Lidl al voor 50 cent paprika's gekocht maar heeft er nog meer nodig en is hij niet van plan om ze voor veel meer nog bij de veiling te kopen.
    Klinkt misschien ingewikkeld, dat is het niet. Een kwestie van een paar telefoontjes en de prijs is gezet.

    Het wordt eens tijd dat het CBL eens een keer met de APO's in gesprek gaat, in plaats van er telkens over te praten. Tijden veranderen, nu is het tijd!

Of registreer je om te kunnen reageren.